ایالات متحده مجموعه جدیدی از پرونده های مخفی ترور جان اف کندی را منتشر کرد

ایالات متحده مجموعه جدیدی از پرونده های مخفی ترور جان اف کندی را منتشر کرد

ایالات متحده هزاران سند محرمانه در مورد ترور جان اف کندی منتشر کرد. (فایل)

واشنگتن:

مقامات ایالات متحده هزاران صفحه از اسناد محرمانه را روز چهارشنبه در مورد ترور رئیس جمهور جان اف کندی منتشر کردند.

پرونده‌های سیا و اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که بازرسان آمریکایی شبکه خود را گسترده و عمیق می‌کنند تا دریابند آیا اسوالد در قتل 22 نوامبر 1963 با دیگران توطئه کرده است که جهان را شوکه کرد.

اسناد نشان می دهد که آنها تعداد بی شماری از سرنخ ها، از اطلاعات شوروی گرفته تا گروه های کمونیست آفریقایی و مافیای ایتالیایی را تعقیب کردند.

این اسناد همچنین تلاش های گسترده ایالات متحده برای جاسوسی و نفوذ بر دولت کمونیستی فیدل کاسترو در کوبا را نشان می دهد، جایی که اسوالد با او تماس داشت و کندی به دنبال سرنگونی آن بود.

1491 پرونده، که بسیاری از آنها گزارش های طولانی هستند، در صفحه سوابق ترور JFK در آرشیو ملی، که در حال حاضر ده ها هزار فهرست مربوط به مرگ کندی و تحقیقات پس از آن را در اختیار دارد، ارسال شده است.

قتل کندی مدت‌هاست که تئوری‌های توطئه متعددی را به وجود آورده است که این حکم رسمی را نمی‌پذیرد که اسوالد به تنهایی کار می‌کرد وقتی که رئیس‌جمهور جوان در خیابان‌های دالاس، تگزاس با یک لیموزین کانورتیبل در حال عبور از خیابان‌های دالاس، تگزاس بود، شلیک کرد.

برخی بر این باورند که کوبا یا اتحاد جماهیر شوروی اوسوالد را که هوادار کمونیست ها بود، درگیر کرده بود.

برخی دیگر بر این باورند که فعالان ضد کوبا، احتمالاً با حمایت اطلاعاتی ایالات متحده یا FBI، کندی را به قتل رساندند.

و برخی دیگر بر این باورند که رقبای سیاسی او می‌توانستند ریشه این ترور باشند.

“توطئه های شوم”

چهار سال پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، قانوناً در سال 1992 ملزم به انتشار اطلاعاتی بود که توسط اطلاعات آمریکا در مورد این موضوع نگهداری می شد.

این قانون الزام می‌کند که تمام سوابق دولتی در مورد این ترور افشا شود تا مردم بتوانند به طور کامل مطلع شوند.

بر اساس گزارش آرشیو ملی، ترامپ بیش از 53000 سند را در هفت مرحله از حالت طبقه بندی خارج کرد و به این ترتیب، بخش کل آرشیو ترور در دسترس عموم به 88 درصد رسید.

اما ترامپ هزاران نفر دیگر را به دلایل امنیت ملی پنهان کرد.

امسال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شد که به این قانون احترام بگذارد، اما او نیز در ماه اکتبر که کاخ سفید انتشار بیشتر را به تعویق انداخت، مورد انتقاد قرار گرفت.

بایدن در آن زمان گفت که تأخیر «برای محافظت در برابر آسیب‌های قابل شناسایی به دفاع نظامی، عملیات اطلاعاتی، اجرای قانون یا انجام روابط خارجی» ضروری بود.

کاخ سفید اکنون برای تکمیل بررسی اسناد قبل از پایان سال 2022 تحت فشار است.

فیلیپ شنون، کارشناس پرونده ترور کندی، در مقاله ای که روز چهارشنبه توسط پولیتیکو منتشر شد، نوشت که احتمالا اسنادی وجود دارد که به دلایل امنیتی هرگز منتشر نخواهند شد.

او گفت: «تا زمانی که دولت به مخفی نگه داشتن برخی اسناد ادامه دهد، این ایده را بیشتر ترویج خواهد کرد که توطئه های شوم در مورد مرگ کندی در حقیقت پایه و اساس دارد.»

شنون با اشاره به جنبش توطئه آمريكا كه در سال‌هاي اخير به جريان اصلي نفوذ كرده است، افزود: «امروز، QAnon، كه FBI آن را يك تهديد تروريسم داخلي مي‌داند، از نظريه‌هاي توطئه JFK استقبال كرده است.»

شنون تخمین زد که 15000 سند مربوط به ترور محرمانه باقی مانده است که بیشتر آنها از سیا و اف بی آی هستند.

مصاحبه جکی کندی گم شده است

جفرسون مورلی، که یک وب‌سایت مربوط به ترور به نام JFKFacts.org دارد و سال‌ها در دادگاه به دنبال حذف طبقه‌بندی اسناد بوده است، گفت که جدیدترین نسخه هنوز سوابق مهمی دارد.

او گفت که مهمتر از همه، مصاحبه‌هایی که ویلیام منچستر مورخ با جکی کندی همسر کندی و برادر رابرت کندی (RFK) انجام داد همچنان محدود است.

مورلی در توییتر نوشت: «نه جکی و نه RFK این نظریه رسمی را باور نکردند که کندی توسط یک مرد به تنهایی و بدون دلیل کشته شده است.

آنها به طور خصوصی گفتند که JFK توسط دشمنان داخلی خود کشته شده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)