ایالات متحده به برخی از شهروندان کمک می کند تا از سودان فرار کنند – RT World News

واشنگتن اولین تلاش هماهنگ خود را برای انتقال آمریکایی ها به خارج از کشور جنگ زده آغاز کرده است

دولت پرزیدنت جو بایدن اولین تخلیه جمعی شهروندان آمریکایی از سودان را پس از بیش از یک هفته توصیه به پناه دادن به آنها در بحبوحه جنگ بین جناح های متخاصم که برای کنترل این کشور آفریقای شرقی می جنگند، آغاز کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه در واشنگتن، کاروان خودرویی سازماندهی شده توسط ایالات متحده حامل شهروندان آمریکایی، کارکنان محلی و افرادی از کشورهای متحد با موفقیت روز شنبه به بندر سودان رسیدند. از آنجا، آنها می توانند از طریق دریای سرخ به جده، عربستان سعودی سفر کنند. این اقدام یک هفته پس از آن صورت می گیرد که نیروی دریایی ایالات متحده کارمندان سفارت آمریکا را از خارطوم تخلیه کرد و چند روز پس از آن که سایر کشورها شروع به انتقال شهروندان خود به خارج از کشور جنگ زده کردند.

وزارت امور خارجه مشخص نکرد که چه تعداد از حدود 16000 غیرنظامی آمریکایی ساکن سودان در کاروان روز شنبه بیرون آورده شدند. گزارش‌های رسانه‌ها اندازه این گروه را مشخص می‌کنند “صدها.” سایر کشورها از جمله عربستان سعودی، اسپانیا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، پس از خروج هزاران نفر از شهروندان خود از سودان در روزهای اخیر، بنا به گزارش ها، تخلیه خود را متوقف می کنند.


یک هواپیمای تخلیه ترکیه در سودان مورد هدف قرار گرفت

کاخ سفید هشدار داده است که زمان در سودان رو به اتمام است، زیرا خشونت بین ارتش این کشور و گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع ممکن است در هر زمانی تشدید شود. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت آمریکایی هایی که می خواهند سودان را ترک کنند باید “از گزینه هایی که در 24 تا 48 ساعت آینده در دسترس آنها است استفاده کنید.”

نیروهای نظامی ایالات متحده دارایی های نظارتی و اطلاعاتی را برای حمایت از مسیرهای تخلیه مستقر کرده اند، در حالی که کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده اکنون در سواحل سودان مستقر هستند تا هرگونه کمک مورد نیاز را ارائه دهند. تمرکز ما بر این بوده و می‌ماند که به تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی کمک کنیم تا آنجا که ممکن است ایمن از کشور خارج شوند.» سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز شنبه در بیانیه ای گفت.


سفارت آمریکا در سودان هشدار امنیتی صادر کرد

دولت بایدن قبلاً ادعا کرده بود که امکان تخلیه غیرنظامیان در مقیاس وسیع وجود ندارد، حتی همانطور که سایر کشورها این کار را انجام دادند. وزارت امور خارجه گفت که در روزهای اخیر به تسهیل تخلیه برخی از آمریکایی ها توسط کشورهای متحد کمک کرده است.

مدیریت چنین بحران هایی توسط دولت پس از تخلیه آشفته آن در اوت 2021 از افغانستان که صدها نفر را کشته و هزاران آمریکایی را سرگردان کرد، تحت نظارت بیشتر قرار گرفته است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: