ایالات متحده با احتیاط نسبت به تماس تلفنی چین و اوکراین خوش بین است

شی روز چهارشنبه با زلنسکی تلفنی گفتگو کرد. (فایل)

واشنگتن:

کاخ سفید روز چهارشنبه از تماس تلفنی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین استقبال کرد، اما گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این تماس به توافق صلح بین روسیه و اوکراین منجر می‌شود یا خیر.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید درباره این تماس گفت: «این چیز خوبی است. اکنون، خواه این به نوعی جنبش صلح معنادار، یا طرح یا پیشنهاد منجر شود، فکر نمی‌کنم فعلاً این را بدانیم.»

شی روز چهارشنبه برای اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، تلفنی با زلنسکی گفتگو کرد. این تماس پس از ماه ها فشار کیف برای چنین مذاکراتی صورت گرفت.

رسانه های دولتی چین گزارش دادند که شی به زلنسکی گفته است که چین نمایندگان ویژه ای را به اوکراین می فرستد و با همه طرف هایی که به دنبال صلح هستند گفتگو خواهد کرد.

کربی گفت: ما مدت هاست گفته ایم که می خواهیم این جنگ پایان یابد. “اگر پوتین برود می تواند فوراً پایان یابد. به نظر نمی رسد که در آینده باشد.

کربی گفت: «اگر قرار است صلحی از طریق مذاکره صورت گیرد، باید زمانی باشد که رئیس جمهور زلنسکی برای آن آماده باشد. .. پایدار، و می تواند معتبر باشد.”

کربی گفت که ایالات متحده دانش پیشرفته ای از این تماس ندارد و لزوماً چنین انتظاری نخواهد داشت.

کربی گفت: “این دو رهبر مستقل هستند و ما خوشحالیم که می بینیم آنها با هم صحبت کردند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)