ایالات متحده از چین می خواهد که اقدامات “تحریک آمیز و ناامن” در دریای چین جنوبی را متوقف کند

ایالات متحده از چین می‌خواهد اقدامات

پکن مدعی حاکمیت تقریباً بر کل دریای چین جنوبی است (پرونده)

واشنگتن:

ایالات متحده روز شنبه از چین خواست تا «رفتار تحریک آمیز و ناایمن» در دریای مورد مناقشه چین جنوبی را پس از نزدیک شدن به برخورد اخیر با یک قایق گارد ساحلی فیلیپین در آنجا متوقف کند و لفاظی ها قبل از سفر رئیس جمهور فیلیپین به کاخ سفید را تشدید کرد. .

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانیه ای دو روز قبل از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، همتای فیلیپینی خود فردیناند مارکوس جونیور را میزبانی کند، گفت که این حادثه یادآور “آزار و اذیت و ارعاب” کشتی های فیلیپینی توسط چین در آبراه مورد مناقشه است.

وی گفت: «ما از پکن می‌خواهیم که از رفتار تحریک‌آمیز و ناامن خود دست بردارد» و افزود که هرگونه حمله به نیروهای مسلح فیلیپین باعث واکنش آمریکا خواهد شد.

جو بایدن برای تقویت روابط با متحدان آسیایی تلاش کرده است زیرا روابط ایالات متحده و چین از لحاظ تاریخی در سردی عمیق باقی مانده است و نزدیکی فیلیپین به خطوط دریایی کلیدی و تایوان به آن اهمیت استراتژیک خاصی می دهد.

یکشنبه نزدیک جزایر اسپراتلی آخرین مورد از یک رشته طولانی حوادث دریایی بین چین و فیلیپین بود.

پکن با نادیده گرفتن حکم بین المللی مبنی بر اینکه این ادعا مبنای قانونی ندارد، مدعی حاکمیت تقریباً بر کل دریای چین جنوبی است.

– نزدیک از دست دادن –

خبرگزاری فرانسه یکی از چندین رسانه‌ای بود که پس از دعوت از خبرنگاران برای پیوستن به دو قایق گارد ساحلی فیلیپین در گشت‌زنی شش روزه در آب‌ها و بازدید از دوازده جزیره و صخره‌ها، شاهد این حادثه بود.

کشتی‌های فیلیپینی در مجمع‌الجزایر اسپراتلی به توماس شوال دوم که در چین به نام رنآی جیائو معروف است، نزدیک شدند.

هنگامی که یک قایق، BRP Malapascua، که حامل خبرنگاران فیلیپینی بود، به زیر آب نزدیک شد، یک کشتی گارد ساحلی چین بیش از دو برابر اندازه آن در مسیر آن حرکت کرد.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه این حادثه را از قایق دیگر گارد ساحلی فیلیپین که کمتر از یک کیلومتر (0.6 مایل) دورتر بود، تماشا کردند.

افسر فرمانده ناو مالاپاسکوآ گفت: کشتی چینی به 45 متری (50 یارد) قایق او نزدیک شد و تنها اقدامات سریع او از برخورد کشتی های بدنه فولادی با یکدیگر جلوگیری کرد.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که قایق های فیلیپینی بدون اجازه چین “دخالت کرده اند” و آن را “اقدامی از پیش برنامه ریزی شده و تحریک آمیز” خواند.

– مانیل عقب می راند –

اما مانیل پاسخ داد و گفت که “گشت زنی های معمول در آب های خودمان نه می تواند از پیش برنامه ریزی شده باشد و نه تحریک آمیز” و تاکید کرد که آنها به گشت زنی ها ادامه خواهند داد.

این نزدیکی تنها یک روز پس از آن رخ داد که مارکوس میزبان وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، برای گفتگو در مانیل با هدف کاهش تنش در آبراه بود.

مارکوس تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد چین حقوق فیلیپین را در دریا پایمال کند، و در حالی که به دنبال تقویت روابط دفاعی است، به سمت ایالات متحده گرایش پیدا کرده است.

در اوایل این ماه، فیلیپین چهار پایگاه نظامی دیگر را شناسایی کرد – علاوه بر پنج سایت موجود – که نیروهای آمریکایی به آنها دسترسی خواهند داشت، از جمله یکی در نزدیکی جزایر اسپراتلی.

دو کشور همچنین بزرگترین مانورهای نظامی خود را در هفته های اخیر انجام دادند.

این تغییر چین را نگران کرده است و واشنگتن را به تلاش برای ایجاد فاصله بین پکن و مانیل متهم کرده است.

– “تعهد آهنین” –

روابط ایالات متحده و فیلیپین در زمان سلف مارکوس، رودریگو دوترته مستبد، به شدت به هم ریخته بود.

مارکوس به دنبال رفع ترس عمومی از این است که اتحاد دوباره با ایالات متحده می تواند فیلیپین را وارد درگیری کند در صورتی که چین به تایوان حمله کند.

او گفته است که با بایدن در مورد “نیاز به کاهش لحن لفاظی” در مورد دریای چین جنوبی، تایوان و کره شمالی گفتگو خواهد کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در اوایل ماه جاری گفت که بایدن در دیدار با مارکوس “دوباره بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از فیلیپین تاکید کند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)