ایالات متحده از روسیه خواست تا روزنامه نگار آمریکایی را آزاد کند

ایوان گرشکویچ، روزنامه نگار وال استریت ژورنال، متهم به جاسوسی در روسیه.

واشنگتن:

ایالات متحده روز دوشنبه رسماً تشخیص داد که روسیه به ناحق، خبرنگار وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ را بازداشت کرده است و خواستار آزادی فوری او شد و فشارها را از طرف او افزایش داد.

تصمیم رسمی وزارت امور خارجه در مورد گرشکویچ، که در 29 مارس بازداشت شد، به طور غیرعادی سریع بود و نشان دهنده جدیت واشنگتن به این پرونده بود، اولین باری که مسکو یک روزنامه نگار آمریکایی را از زمان شوروی به جاسوسی متهم می کند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه “تصمیم گرفت که ایوان گرشکویچ به اشتباه توسط روسیه بازداشت شده است.”

پاتل در بیانیه ای گفت: ما از فدراسیون روسیه می خواهیم که فورا آقای گرشکویچ را آزاد کند.

پاتل افزود: “خبرنگاری جرم نیست. ما سرکوب مداوم صداهای مستقل در روسیه توسط کرملین و جنگ مداوم آن علیه حقیقت را محکوم می کنیم.”

تردید کمی وجود داشت که ایالات متحده در مورد گرشکویچ به عزم راسخ خواهد رسید. بلینکن هفته گذشته به خبرنگاران گفت که احساس می کند بازداشت ناعادلانه است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در پاسخ به سوال خبرنگاران خواستار آزادی گرشکویچ شده بود.

اما مقامات آمریکایی گفتند که آنها باید از طریق یک روند قانونی کار کنند و در مورد این پرونده دقت لازم را نشان دهند.

از نظر عملی، این قاطعیت به این معنی است که بازداشت گرشکویچ توسط فرستاده ویژه ایالات متحده در امور گروگان ها، راجر کارستنز، انجام می شود و منابع بیشتری را به پرونده می دهد.

مذاکره کننده گروگان در ماه دسامبر به ترتیب مبادله زندانیان برای آزادی بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی که در روسیه به دلیل کشف حشیش در اختیارش دستگیر شده بود و همچنین مشخص شد که به اشتباه بازداشت شده بود، کمک کرد.

او با ویکتور بوت، دلال اسلحه روسی زندانی در ایالات متحده مبادله شد.

وزارت امور خارجه روز دوشنبه همچنین درخواستی را از روسیه برای آزادی یک آمریکایی دیگر که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده است – پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی متهم به جاسوسی، تجدید کرد که او آن را رد کرد.

گرشکویچ در یکاترینبورگ، حدود 1800 کیلومتری (1100 مایلی) شرق مسکو بازداشت شد.

خبرگزاری های روسی روز جمعه گفتند که او به جاسوسی متهم شده است، اتهامی که گرشکویچ و وال استریت ژورنال آن را رد کردند و کاخ سفید آن را “مضحک” خواند.

وزارت امور خارجه گفت که روسیه در آخر هفته به طور رسمی به ایالات متحده از دستگیری گرشکویچ اطلاع داده است اما هنوز به دیپلمات های آمریکایی اجازه ملاقات با وی را نداده است.

پاتل اوایل دوشنبه به خبرنگاران گفت: «آنها هنوز دسترسی کنسولی را فراهم نکرده اند. این خلاف تعهداتی است که آنها دارند.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)