ایالات متحده، واسانتا کاراناگودا، فرماندار سریلانکا را به دلیل قتل های جنگی در لیست سیاه قرار داد

ایالات متحده فرماندار سریلانکا را به دلیل قتل های جنگی در لیست سیاه قرار داد

فرمانده نیروی دریایی سریلانکا واسانتا کاراناگودا (L) و دریاسالار نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا جاناتون بند (R).

واشنگتن، ایالات متحده آمریکا:

ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل حقوق بشر به یک فرماندار استان سریلانکا که به قتل در طول جنگ داخلی طولانی مدت جزیره متهم شده بود، ویزا را رد می کند.

تحقیقات سریلانکا، رئیس سابق نیروی دریایی، واسانتا کاراناگودا، را متهم به ربودن کودکان نوجوان خانواده‌های ثروتمند و کشتن آنها پس از اخاذی کرد.

مقامات در سال 2021 اتهامات را کنار گذاشتند و اعتراض گروه های حقوق بشری را برانگیخت و به زودی توسط رئیس جمهور وقت، گوتابایا راجاپاکسا، که در زمان شکست سریلانکا بر شورشیان ببر تامیل در سال 2009، به عنوان رئیس دفاع خدمت کرد، به عنوان فرماندار استان شمال غربی منصوب شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که اتهامات علیه کاراناگودا همچنان “جدی و معتبر” است و نه فرماندار و نه همسرش اجازه بازدید از ایالات متحده را نخواهند داشت.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده تعهد خود را به حمایت از حقوق بشر، پایان دادن به معافیت از مجازات ناقضان حقوق بشر، اذعان به رنج قربانیان و بازماندگان و ارتقای پاسخگویی برای مجرمان در سری‌لانکا تأیید می‌کند».

این اقدام در مورد حقوق بشر در حالی صورت می گیرد که هم ایالات متحده و هم هند نسبت به تهاجم چین به سریلانکا، بزرگترین طلبکار جزیره، هشدار می دهند.

سریلانکا سال گذشته بدهی خارجی خود را نکول کرد و شاهد اعتراضات خشمگینی بود که راجاپاکسا را ​​به دلیل سوء مدیریت اقتصادی که کمبود شدید غذا، سوخت و دارو را به همراه داشت، سرنگون کرد.

یک هیئت سازمان ملل گفته است که ممکن است 40000 غیرنظامی در آخرین مراحل درگیری 37 ساله کشته شده باشند. مقامات دولتی تخلفات را رد می کنند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)