اپل از شرکت اسرائیلی NSO سازنده Pegasus به دلیل هدف قرار دادن کاربرانش شکایت کرد

اپل از شرکت اسرائیلی سازنده Pegasus به دلیل هدف قرار دادن کاربرانش شکایت کرد

مقامات ایالات متحده چند هفته پیش روابط بین NSO و گروه های آمریکایی را محدود کردند. (فایل)

واشنگتن:

اپل روز سه‌شنبه از سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی NSO به دلیل هدف قرار دادن کاربران دستگاه‌هایش شکایت کرد و گفت که شرکت اسرائیلی در مرکز رسوایی جاسوسی پگاسوس باید پاسخگو باشد.

کت و شلوار غول دره سیلیکون دردسر جدیدی را برای NSO ایجاد می‌کند، که به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ده‌ها هزار فعال، روزنامه‌نگار و سیاستمدار به‌عنوان اهداف بالقوه جاسوس‌افزار Pegasus آن فهرست شده‌اند، بحث‌برانگیز شد.

مقامات ایالات متحده چند هفته پیش روابط بین NSO و گروه های آمریکایی را به دلیل ادعاهایی که شرکت اسرائیلی “به دولت های خارجی امکان انجام سرکوب فراملیتی را داده است” محدود کردند.

اپل در بیانیه ای اعلام کرد: برای جلوگیری از سوء استفاده بیشتر و آسیب رساندن به کاربران خود، اپل همچنین به دنبال حکم دائمی برای ممنوعیت استفاده از نرم افزار، سرویس یا دستگاه اپل توسط NSO Group است.

این گروه افزود: «گروه NSO فناوری نظارتی پیچیده و با حمایت دولتی ایجاد می کند که به نرم افزارهای جاسوسی بسیار هدفمند خود اجازه می دهد تا قربانیان خود را زیر نظر بگیرند.

پس از نگرانی اولیه در مورد Pegasus، موجی از نگرانی‌ها به وجود آمد که سازنده آیفون اپل در ماه سپتامبر اصلاحاتی را برای ضعفی منتشر کرد که می‌تواند به جاسوس‌افزار اجازه دهد دستگاه‌ها را بدون کلیک کردن کاربران بر روی پیام یا پیوند مخرب آلوده کند.

به اصطلاح “صفر کلیک” می تواند به طور بی صدا دستگاه مورد نظر را خراب کند و توسط محققان آزمایشگاه Citizen Lab، یک سازمان ناظر امنیت سایبری در کانادا شناسایی شد.