اولین کشور اتحادیه اروپا که افراد واکسینه نشده توسط اعتراضات گسترده را مسدود کرد (ویدئو)

ده‌ها هزار تظاهرکننده در خیابان‌های وین، پایتخت اتریش راهپیمایی کردند و علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ و دستور واکسیناسیون سراسری اعتراض کردند.

به گفته پلیس، بیش از ۴۰ هزار معترض علیه سیاست‌های دولت اتریش در برابر ویروس کرونا روز شنبه به خیابان‌های وین آمدند. تخمین زدنس نیروهای کمکی پلیس از مناطق دیگر به پایتخت آورده شد و در انتظار ناآرامی های احتمالی بود، در مجموع 27 تجمع برای روز شنبه برنامه ریزی شده بود که اکثریت آنها علیه دستور واکسیناسیون بودند.

درگیری‌های جزئی بین تظاهرکنندگان و پلیس رخ داد که منجر به دستگیری چند نفر شد. پلیس گزارش داد که معترضان ضد فرمان به سمت افسران شراره پرتاب کردند و اسپری فلفل نیز پخش شد. همچنین گزارش شده است که چندین معترض به دلیل عدم استفاده از ماسک جریمه شدند.

یکی از شعارهای مردمی که در تظاهرات روز شنبه دیده و شنیده شد، واکسیناسیون اجباری را برابر دانست “قتل عام” و دولت به الف “دیکتاتوری فاشیستی” برای اجرای سیاست معترضان از فشار دولت برای اجباری کردن واکسیناسیون کووید برای همه شهروندان در فوریه انتقاد کردند – تصمیمی که در 19 نوامبر توسط صدراعظم سابق الکساندر شالنبرگ گرفته شد و از آن زمان استعفای خود را اعلام کرد. انتظار می رود که جانشین او، کارل نهمر، دوباره این سیاست را تایید کند. در اواخر نوامبر، وزیر کشور وقت، نهامر، آن را مقصر دانست “افراطی ها” برای تحریک احساسات ضد واکسیناسیون

حداقل یک ضد تظاهرات روز شنبه در مرکز وین برگزار شد. حدود 1500 فعال چپ در این تظاهرات شرکت کردند و با شعارهایی مانند: «ماسک بزن! علیه نازی ها، دولت و سرمایه!» در حالی که تجمع رقیب را به مجموعه ای از افراط گرایان راست، ضد وکس و منکر کووید متهم می کند.

موجی از تظاهرات مشابه علیه دستور واکسیناسیون در هفته های اخیر در سراسر اتریش برگزار شده است. برخی از تظاهرات ده ها هزار نفر را به خود جلب کرد.