اولین نخست وزیر زن سوئد ساعاتی پس از انتخاب شدن استعفا داد – RT World News

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر جدید سوئد، تنها چند ساعت پس از ثبت تاریخ به عنوان اولین زن نخست وزیر این کشور، استعفای خود را اعلام کرد.

من به رئیس مجلس گفته ام که می خواهم از نخست وزیری استعفا بدهم. اندرسون روز چهارشنبه در استکهلم پس از فروپاشی ائتلاف تحت رهبری حزب سوسیال دموکرات او به خبرنگاران گفت. بر اساس گزارش ها، اندرسون 54 ساله پس از خروج حزب سبز از ائتلاف جدید اقلیت حاکم در پی شکست بودجه، به دنبال حمایت جدیدی است.

ائتلاف قرار بود پس از انتخاب نخست وزیر جدید در روز چهارشنبه با آرای بیشتری نسبت به او در پارلمان، با حاشیه کمی از حمایت حکومت کند. این رای 117 نماینده به اندرسون، وزیر دارایی سوئد، و 174 نماینده مخالف وی، و 57 نماینده ممتنع یا غایب بود. قانون سوئد به نخست‌وزیر اجازه می‌دهد تا زمانی که اکثریت ریکسداگ – 175 نماینده – علیه آنها رای ندهند، منصوب و حکومت کنند.

ادامه مطلب


نخست وزیر سوئد برای دومین بار رسما استعفا داد

با این حال، پیروزی تاریخی اندرسون، که سوئد را به آخرین کشور شمال اروپا با یک رئیس دولت زن تبدیل کرد، به سرعت با شکست قانونی همراه شد، زیرا حزب مرکز از همراهی با سایر اعضای ائتلاف در حمایت از پیشنهاد بودجه دولت خودداری کرد. نمایندگان پارلمان در عوض بودجه رقیب پیشنهادی سه حزب محافظه کار از جمله دموکرات های سوئد را تصویب کردند.

اگرچه اندرسون گفته بود که می تواند کشور را با بودجه اپوزیسیون اداره کند، اما سبزها مخالفت کردند و مارتا استنیوی، یکی از رهبران این حزب به خبرنگاران گفت که حزب به دنبال قدرت است تا سیاست های خود را پیش ببرد. این وظیفه حزب سبز در سیاست نیست که بودجه ای را که با دموکرات های سوئد مذاکره شده است، اجرا کند.

اندرسون متعاقباً گفت که نمی‌خواهد حکومتی را رهبری کند جایی که ممکن است دلایلی برای زیر سؤال بردن مشروعیت آن وجود داشته باشد.» گزارش شده است که او به آندریاس نورلن، رئیس مجلس ریکسداگ گفته است که علاقه مند به رهبری یک دولت سوسیال دموکرات تک حزبی است. انتخابات عمومی سوئد برای سپتامبر آینده برنامه ریزی شده است.

سوسیال دموکرات ها اندرسون را به جای استفان لوفون که اوایل ماه جاری از سمت نخست وزیری و رهبر حزب کناره گیری کرد، انتخاب کردند. لوفون در ماه اوت اعلام کرد که قصد استعفای خود را در بحبوحه درگیری‌های سیاسی، از جمله رای عدم اعتماد به او دارد و امیدوار بود به جانشین خود بدهد. “بهترین شرایط” در آستانه انتخابات سال آینده

این داستان را دوست دارید؟ با یک دوست به اشتراک بگذارید!