اولین بودجه افغانستان در 20 سال – طالبان می گویند بدون کمک خارجی ساخته شده است

اولین بودجه افغانستان در 20 سال گذشته؛  طالبان می گویند بدون کمک خارجی ساخته شده است

افغانستان: اهداکنندگان جهانی کمک های مالی را زمانی که طالبان قدرت را در ماه اوت به دست گرفتند، متوقف کردند. (فایل)

پذیرش – پذیرفته شدن:

یک سخنگوی وزارت مالیه افغانستان گفت که وزارت مالیه افغانستان در دولت طالبان پیش نویس بودجه ملی را تهیه کرده است که برای اولین بار در دو دهه گذشته بدون کمک های خارجی تمویل می شود.

این در حالی رخ می دهد که کشور در بحران اقتصادی فرو رفته و با یک فاجعه انسانی قریب الوقوع مواجه است که سازمان ملل آن را “بهمن گرسنگی” نامیده است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی، حجم پیش نویس بودجه را – که تا دسامبر 2022 ادامه دارد – فاش نکرد، اما به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش از انتشار برای تصویب به کابینه خواهد رفت.

او در مصاحبه ای که در توییتر به اشتراک گذاشته شده به تلویزیون دولتی گفت: “ما در تلاش هستیم تا از درآمدهای داخلی خود تامین مالی کنیم – و معتقدیم که می توانیم.”

هنگامی که طالبان در ماه اوت قدرت را به دست گرفتند و قدرت های غربی نیز دسترسی به میلیاردها دلار دارایی در خارج از کشور را مسدود کردند، کمک های مالی جهانی به حالت تعلیق درآمد.

بودجه سال 2021 که توسط دولت قبلی تحت هدایت صندوق بین المللی پول جمع آوری شده بود، با وجود 219 میلیارد افغانی (2.7 میلیارد دلار در آن زمان) کمک ها و کمک های بلاعوض و 217 میلیارد از عواید داخلی، کسری بودجه را پیش بینی کرد.

در آن زمان، نرخ مبادله به دلار حدود 80 افغانی بود، اما پول محلی پس از بازگشت طالبان، به ویژه در هفته گذشته، چکش خورده است، و در روز دوشنبه به 130 کاهش یافت و روز جمعه به حدود 100 رسید.

حقمل پذیرفت که کارمندان دولتی هنوز چندین ماه دستمزد بدهکار هستند و گفت: “ما تمام تلاش خود را می کنیم” تا تا پایان سال حقوق معوقه را جبران کنیم.

او هشدار داد، با این حال، یک مقیاس حقوقی جدید نیز تهیه شده است.

ریاست عواید حکومت جدید ماه گذشته گفته بود که در دو ماه و نیم گذشته 26 میلیارد افغانی به شمول 13 میلیارد حقوق گمرکی جمع آوری کرده است.

همچنین مالیات اسلامی جدیدی را برای تأمین مالی پروژه های کمک به افراد فقیر و یتیمان اعلام کرد.

یک اقتصاددان افغان که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه گفت که بودجه جدید احتمالاً تنها یک چهارم بودجه سال 2021 خواهد بود.

این اقتصاددان به خبرگزاری فرانسه گفت: «طالبان می‌گویند که شفافیت بیشتری در گذرگاه‌های مرزی دارند»، به این معنی که کالاهای کمتری نسبت به گذشته از وظایف خود طفره می‌روند.

اما، او گفت، حتی اگر درست باشد، حداکثر عواید فقط حدود 100 میلیارد افغانی خواهد بود، زیرا تشدید رکود، مالیات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)