انتقاد چین از سازمان ملل به دلیل اظهارات “غیر مسئولانه” در مورد شهروند زندانی ژانگ ژان

چین سازمان ملل را به دلیل اظهارات

ژانگ ژان در می 2020 بازداشت و در دسامبر به چهار سال زندان محکوم شد. (فایل)

ژنو:

چین روز شنبه به شدت از سازمان ملل به دلیل اظهارنظرهایی که خواستار آزادی یک شهروند روزنامه نگار زندانی شده بود، انتقاد کرد.

هیئت چینی در ژنو از اظهارات “غیر مسئولانه” و “اشتباه” دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز جمعه در مورد ژانگ ژان ابراز خشم کرد.

مارتا هورتادو، سخنگوی OHCHR روز جمعه نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وضعیت سلامتی این زن 38 ساله به سرعت رو به وخامت است و جان او به دلیل اعتصاب غذا در بازداشتگاه در خطر جدی قرار دارد، ابراز نگرانی کرد.

هورتادو در بیانیه‌ای گفت: «ما از مقامات چینی می‌خواهیم که آزادی فوری و بی‌قید و شرط ژانگ را حداقل به دلایل بشردوستانه در نظر بگیرند و مراقبت‌های پزشکی فوری نجات‌دهنده را با احترام به اراده و حیثیت او در دسترس قرار دهند».

ژانگ، یک وکیل سابق، در فوریه 2020 به ووهان سفر کرد تا در مورد هرج و مرج در مرکز همه‌گیری گزارش دهد و در ویدیوهای گوشی‌های هوشمند خود نحوه رسیدگی مقامات به شیوع این بیماری را زیر سوال برد.

او در ماه مه 2020 بازداشت شد و در دسامبر به دلیل “مشاهده کردن و ایجاد مشکل” – اتهامی که معمولاً برای سرکوب مخالفان استفاده می شود – به چهار سال زندان محکوم شد.

او چندین اعتصاب غذا در اعتراض به محکومیت، محکومیت و حبس خود انجام داده است و خانواده‌اش اخیراً هشدار داده‌اند که او به شدت دچار کمبود وزن شده است و “ممکن است مدت زیادی زنده بماند”.

‘شایعه’

هورتادو گفت که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از زمان دستگیری ژانگ در سال گذشته، بارها نگرانی‌های خود را در مورد پرونده ژانگ با مقامات چینی مطرح کرده است.

او گفت که این سازمان به دنبال “توضیحات در مورد پرونده های جنایی علیه او به دلیل آنچه به نظر می رسد فعالیت های مشروع روزنامه نگاری او بوده است.”

چین از موفقیت خود در پایین نگه داشتن عفونت‌های داخلی کووید به میزانی از شیوع پراکنده لذت برده است.

اما در مورد کسانی که نسخه رسمی را با طرح سوالاتی در مورد مدیریت زودهنگام شیوع ووهان توسط دولت تهدید می کنند، صبر کمی وجود دارد.

ژانگ در میان یک گروه چهار نفره از روزنامه‌نگاران شهروند – به همراه چن کیوشی، فانگ بین و لی زهوا – پس از گزارش از ووهان بازداشت شده‌اند.

در بیانیه روز شنبه، لیو یوین، سخنگوی هیأت چینی تاکید کرد که “چین کشوری تحت حاکمیت قانون است و همه در برابر قانون برابر هستند.”

او انتقاد کرد که دفتر حقوق سازمان ملل در پرونده ژانگ “چشم خود را بر اطلاعات ارائه شده توسط چین از طریق کانال های عادی بسته است” و در عوض، “بر اساس شنیده ها، تصمیم به مداخله در حاکمیت قضایی چین گرفته است.”

وی همچنین بر واکنش چین به کووید-19 تاکید کرد و تاکید کرد که آنچه این کشور “در مبارزه با همه‌گیری به دست آورده است، برای همه وجود دارد.”

“این چیزی نیست که کسی بتواند آن را تحریف یا حذف کند، حتی کمتر چیزی که OHCHR بتواند وزن خود را دور بزند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)