انتقاد چین از آمریکا پس از اجلاس سران دموکراسی بایدن: سلاح کشتار جمعی…

ایالات متحده و چین مدت هاست که درگیر یک بن بست هستند. (فایل)

پکن، چین:

چین روز شنبه، پس از اجلاس سران برای دموکراسی که توسط ایالات متحده سازماندهی شد، که هدف آن حمایت از متحدان همفکر در مقابل رژیم های خودکامه بود، دموکراسی ایالات متحده را “سلاح کشتار جمعی” نامید.

چین به همراه کشورهایی از جمله روسیه و مجارستان از اجلاس مجازی دو روزه کنار گذاشته شد و با عصبانیت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده را به دامن زدن به شکاف ایدئولوژیک دوران جنگ سرد متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای آنلاین گفت: «دموکراسی» مدت‌هاست به «سلاح کشتار جمعی» تبدیل شده است که توسط ایالات متحده برای مداخله در کشورهای دیگر استفاده می‌شود.» .

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که این اجلاس توسط ایالات متحده سازماندهی شده است تا “خطوط تعصب ایدئولوژیک را ترسیم کند، دموکراسی را ابزاری سازی کند و سلاح … (و) دامن زدن به تفرقه و تقابل را ایجاد کند.”

در عوض، پکن متعهد شد که “قاطعانه در برابر انواع شبه دموکراسی ها مقاومت کند و با آن مخالفت کند”.

پیش از این اجلاس، چین با انتقاد از دموکراسی ایالات متحده به عنوان فاسد و شکست خورده، یک حمله تبلیغاتی به راه انداخت.

در عوض، نسخه خود را از «دموکراسی کل فرآیند مردمی» در کاغذ سفیدی که هفته گذشته منتشر شد، تبلیغ کرد که هدف آن تقویت مشروعیت حزب کمونیست حاکم است که تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ به طور فزاینده ای اقتدارگرا شده است.

در حالی که ایالات متحده بارها وقوع جنگ سرد دیگری با چین را رد کرده است، تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر بر سر مسائلی از جمله تجارت و رقابت فناوری، حقوق بشر، سین‌کیانگ و تایوان افزایش یافته است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه دو مقام عالی رتبه چینی را به دلیل نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ تحریم کرد و شرکت نظارتی هوش مصنوعی چینی SenseTime را به دلیل فناوری تشخیص چهره که اقلیت اویغور را هدف قرار می دهد، در لیست سیاه قرار داد.

تایوان، یک جزیره خودگردان دموکراتیک که چین ادعای آن را دارد، به اجلاس سران ایالات متحده دعوت شد که به وضوح نسبت به همسایه بزرگتر خود بیزاری جست.

اما پکن در اواسط اجلاس سران بایدن زمانی که نیکاراگوئه اتحاد دیپلماتیک قبلی خود با تایوان را کنار گذاشت و گفت فقط چین را به رسمیت می شناسد، تقویت شد.

این اعلامیه باعث می شود تایوان تنها 14 متحد دیپلماتیک داشته باشد. در پاسخ، وزارت خارجه ایالات متحده از «همه کشورهایی که برای نهادهای دموکراتیک ارزش قائل هستند» خواست تا «تعامل» را با جزیره گسترش دهند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)