انتقاد ترکیه از اتحادیه اروپا به دلیل توقف مذاکرات الحاق – RT World News

ترکیه اتحادیه اروپا را به کوری راهبردی متهم کرده و از تصمیم این هفته اتحادیه مبنی بر در بن بست نگه داشتن مذاکرات عضویت با آنکارا به عنوان «جدایی از واقعیت» و بر اساس «انگیزه های ایدئولوژیک» انتقاد کرده است.

وزارت خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد که این اقدام – که در نشست شورای امور عمومی اتحادیه اروپا در روز سه شنبه انجام شد – بار دیگر ثابت کرد که بروکسل موضوع گسترش اتحادیه اروپا را از طریق یک توافق نمی بیند. “دیدگاه استراتژیک.” در عوض، این وزارتخانه گفت که بر اساس منافع محدود و محدود به این موضوع می پردازد “همبستگی عضویت.”

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که این تصمیم تعهد ترکیه به مذاکرات الحاق و اهمیت صلح و ثبات منطقه را نادیده گرفته و اتحادیه اروپا را به رفتاری شبیه به یک کشور متهم کرده است. “گروه ذینفع بر اساس چانه زنی” و “نه به عنوان مجموعه ای از اصول و ارزش ها.”

این تصمیمات که نمونه جدیدی از سوء استفاده از اتحادیه اروپا توسط دیدگاه های محدود و منافع خودخواهانه برخی از کشورهای عضو است، نه به روابط ترکیه و اتحادیه اروپا و نه به منافع کلی اروپا کمک می کند و نه ما را به هدف نزدیکتر می کند. ایجاد یک دستور کار مثبت و سازنده تر.

در جلسه تعیین دستور کار این بلوک برای سال 2022، شورای امور عمومی اشاره کرد که ترکیه “به دورتر شدن ادامه می دهد” از اتحادیه اروپا شورا بار دیگر تاکید کرده بود “نگرانی های جدی” بالای آنکارا “پسرفت عمیقا نگران کننده” در دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق و استقلال قضایی.

ادامه مطلب


اردوغان گفت: پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می تواند ابهامات برگزیت را حل کند و قول داد روابط بهتری با همسایگان اروپایی در سال 2021 داشته باشد.

همچنین به تصمیم قبلی که به چگونگی مذاکرات الحاق اشاره می کرد پایبند بود «به طور مؤثر … متوقف می شود و هیچ فصل دیگری نمی تواند برای باز یا بسته شدن در نظر گرفته شود.»

در این نشست همچنین از سیاست خارجی ترکیه به عنوان مغایر با اولویت های اتحادیه اروپا انتقاد شد و به تنش های جاری با یونان بر سر موضوع چند دهه قبرس اشاره شد.

درخواست از اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن آن “کوری استراتژیک” وزارت امور خارجه افزود که ترکیه تمایل دارد روابط خود را با این بلوک از طریق یک دستور کار مشخص و مثبت بر اساس دیدگاه عضویت

اگرچه ترکیه در سال 1987 برای نامزدی رسمی درخواست کرد، اما اتحادیه اروپا مذاکرات الحاق با آنکارا را تنها در سال 2005 آغاز کرد. این گفتگوها برای چندین سال به دلیل تعدادی از اختلافات سیاسی و تنش ها با کشورهای همسایه به حالت تعلیق درآمده است.