انباشت بدهی برای کشاورزان افغان، دامداران نیازمند بذر، پول نقد در میان خشکسالی

انباشت بدهی برای کشاورزان افغان، دامداران نیازمند بذر، پول نقد در میان خشکسالی

آنچه به عنوان بحران خشکسالی در افغانستان آغاز شد، به فاجعه اقتصادی تبدیل شد. (نمایندگی)

نیویورک:

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه گفت: “شرایط فاجعه بار و قحطی” بر کشاورزان و دامداران افغانستان سایه افکنده است که نیازهای آنها با شروع فصل زمستان همچنان افزایش می یابد.

فائو توضیح داد که در حالی که دسترسی بشردوستانه هرگز بهتر نبوده است، قیمت ها در حال افزایش است و نیازها همچنان از منابع ارائه شده بیشتر است.

ریچارد ترنچارد، نماینده فائو در این باره گفت: “وضعیت فاجعه بار است. هر کشاورز که با آنها صحبت کرده ایم تقریباً تمام محصولات خود را امسال از دست داده اند، بسیاری مجبور به فروش دام های خود شده اند، آنها بدهی های هنگفتی انباشته کرده اند و به سادگی پولی ندارند.” افغانستان.

“هیچ کشاورز نمی خواهد زمین خود را ترک کند. اما وقتی غذا ندارید، غله ای از برداشت قبلی ندارید، دانه ای در مزارع نیست و دام های شما رفته اند، چاره ای ندارید.”

آژانس ملل متحد گفته است که 18.8 میلیون افغان هر روز قادر به تغذیه خود نیستند و قرار است این رقم تا پایان سال به 23 میلیون نفر افزایش یابد.

آنچه به عنوان یک بحران خشکسالی آغاز شد، به فاجعه اقتصادی تبدیل شد، به طوری که انتظار می‌رود از هر 10 مرکز شهری، 9 مرکز شهری با سختی شدیدی مواجه شوند، زیرا بدهی‌ها انباشته شده و پس‌اندازها کاهش می‌یابد.

نگران کننده است، به نظر می رسد خشکسالی گسترده در افغانستان بدتر شود، زیرا کشاورزان و دامداران برای دومین سال متوالی خشکسالی در سال 2022 آماده می شوند، و انتظار می رود که La Nina در ماه های آینده شرایط خشک تر از حد معمول را برای افغانستان به ارمغان بیاورد.

فائو هشدار داد که این وضعیت خطر قحطی بسیار واقعی را در سال 2022 ایجاد خواهد کرد، مگر اینکه حمایت گسترده فوری برای محافظت از این افراد و معیشت آنها خیلی زود برسد.

ترنچارد اصرار داشت: «بدیهی است که آنچه اکنون نیاز است، تهیه بذر، کود و کمک غذایی برای آنهاست که برنامه جهانی غذا ارائه می کند… اما این پول نقد نیز هست.

این مقام فائو پس از بازدید از ولسوالی زندهجان در ولایت هرات در منتهی الیه غرب کشور – یکی از 25 ولایتی که دچار خشکسالی شده است – گزارش داد که خانواده ها فاقد افراد و نهادهایی هستند که می توانند برای قرض گرفتن پول به آنها مراجعه کنند.

او افزود که مردم حتی برای بدست آوردن پول “هر چیزی را می فروختند”.