امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه کابل در افغانستان با طالبان مذاکره می کند

امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه کابل با طالبان مذاکره می کند: گزارش

یکی از نیروهای طالبان در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل، افغانستان نگهبانی می‌دهد.

دبی:

به گفته چهار منبع آگاه، امارات متحده عربی برای اداره فرودگاه کابل با رقیب خود در خلیج فارس در یک کشمکش دیپلماتیک برای نفوذ بر حاکمان جدید افغانستان با طالبان گفتگو کرده است.

دیپلمات‌های خارجی مستقر در منطقه خلیج فارس به رویترز گفتند که مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر یک سری گفت‌وگو با این گروه برای بحث در مورد بهره‌برداری از فرودگاهی که به‌عنوان راه‌انداز هوایی محصور در خشکی افغانستان به جهان عمل می‌کند، انجام داده‌اند.

این گفتگوها نشان می دهد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان تحت حکومت طالبان هستند، حتی در شرایطی که این گروه اسلامگرای تندرو تا حد زیادی یک منفور بین المللی است و دولت آن به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع از فاش شدن نامشان خودداری کردند، اماراتی ها مشتاق مقابله با نفوذ دیپلماتیک قطر هستند.

قطری‌ها پس از ایفای نقش مهم در تلاش‌های تخلیه پس از خروج هرج‌ومرج ایالات متحده در ماه اوت، همراه با ترکیه به اداره فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کمک کرده‌اند و گفته‌اند که مایلند این عملیات را به دست بگیرند.

این چهار دیپلمات گفتند، با این حال، طالبان هنوز توافقی را با قطر رسمی نکرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه امارات گفت که امارات متحده عربی که قبلاً در زمان جمهوری افغانستان تحت حمایت ایالات متحده فرودگاه کابل را اداره می کرد، “متعهد به ادامه کمک به عملیات” آن برای اطمینان از دسترسی بشردوستانه و عبور ایمن است.

ابوظبی همچنین به تلاش‌های اخیر تخلیه کمک کرد.

مقامات طالبان و قطر به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

دو تن از این دیپلمات‌ها گفتند که طالبان از امارات متحده عربی نیز کمک مالی کرده‌اند، اگرچه آنها افزودند که مشخص نیست آیا این به بحث‌های فرودگاه مربوط می‌شود یا خیر.

سالم الذابی، مدیر همکاری های امنیتی بین المللی، مقام وزارت خارجه امارات، به این سوال که آیا امارات در حال بررسی کمک مالی به طالبان است، پاسخی نداد.

اطلاعات فرودگاهی

این چهار دیپلمات گفتند که یکی از مسائل کلیدی که هنوز بین طالبان و اپراتورهای احتمالی فرودگاه باید حل شود این است که چه کسی امنیت سایت را تامین می کند. طالبان می گویند که پس از بازگشت آنها به قدرت پس از دو دهه جنگ، نمی خواهند نیروهای خارجی در کشور وارد شوند.

دیپلمات ها افزودند که هنوز نیروهای ویژه قطری در حال حاضر امنیت را در محدوده فرودگاه تامین می کنند، در حالی که نیروهای ویژه طالبان در حال گشت زنی در مناطق خارج هستند.

تاکنون کشورها تمایلی به رسمیت شناختن دولت طالبان نداشته اند و این گروه را متهم به عقب نشینی از تعهدات خود برای حمایت از حقوق زنان و اقلیت ها کرده اند.

با این حال مقامات قطری خواستار تعامل بیشتر بین المللی با طالبان برای جلوگیری از سقوط افغانستان فقیر به یک بحران انسانی شده اند. کشورهای خلیج همچنین ابراز نگرانی کرده اند که خروج ایالات متحده به القاعده اجازه می دهد تا جای پای خود را در افغانستان باز یابد.

به گفته این چهار دیپلمات که می‌گویند از زمان خروج، بسیاری از کشورها از زمان عقب‌نشینی، اطلاعات بی‌درنگ نداشتند، در حالی که سود تجاری کمی برای هر اپراتور وجود دارد، فرودگاه یک منبع اطلاعاتی بسیار مورد نیاز در مورد تحرکات داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند. .

رقابت های منطقه ای

قطر و امارات متحده عربی سال‌ها است که در رقابت برای نفوذ منطقه‌ای، روابط تیره‌ای داشته‌اند.

امارات، عربستان سعودی و متحدانشان قطر را برای بیش از سه سال تحریم کردند، روابط سیاسی، تجاری و حمل و نقل را قطع کردند و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند – اتهامی که این کشور آن را رد می کند. این اختلاف در ژانویه امسال حل شد.

قطر برای مدت طولانی دروازه طالبان بوده است، دوحه میزبان دفتر سیاسی این گروه از سال 2013 و مذاکرات با ایالات متحده در اوایل سال 2020 که منجر به خروج از این گروه شد.

هفته گذشته، مقامات قطری با امضای توافقنامه ای برای نمایندگی از منافع دیپلماتیک آمریکا در افغانستان، موضع خود را تقویت کردند.

به گفته دو تن از این دیپلمات ها، امارات متحده عربی نیز روابط خود را با طالبان حفظ کرده است. آنها گفتند که کشور در سال های اخیر خانه برخی از اعضای این گروه از جمله شیرمحمد عباس استانکزی بوده است، که آنها افزودند که حداقل از سال 2013 با خانواده خود در امارت شارجه زندگی می کرد. استانکزی اکنون معاون وزیر خارجه در اداره طالبان است.

الزعبی به سوالات در مورد رابطه امارات با استانکزی پاسخی نداد. طالبان فوراً به سؤالات مربوط به استانکزی ساکن امارات پاسخ ندادند.

طالبان در ماه جاری اعلام کردند که امارات سفارت خود را در کابل بازگشایی کرده است. امارات اظهار نظری نکرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)