اقدام قانونی علیه حامیان عمران خان برای اعتراضات خشونت آمیز به زودی: ارتش پاکستان

اقدام قانونی علیه حامیان عمران خان برای اعتراضات خشونت آمیز به زودی: ارتش پاکستان

در 9 می، پس از دستگیری عمران خان توسط تکاوران شبه نظامی، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.

اسلام آباد:

ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، با کنارگذاشتن نگرانی‌های گروه‌های حقوق بشری، گفت که مقامات یک «فرایند قانونی محاکمه» را تحت قوانین سخت‌گیرانه نظامی علیه افرادی که در حملات اخیر به تأسیسات نظامی پس از دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق دست داشتند، آغاز کرده‌اند. .

ژنرال منیر روز شنبه در جریان بازدید از لاهور، مرکز استان پنجاب، شهری که بیشترین آسیب را از تظاهرات خشونت آمیز دیده است، این را افشا کرد.

بر اساس بیانیه اواخر شب ارتش، ژنرال منیر رئیس ارتش در جمع افسران و سربازان پادگان در مقر سپاه سخنرانی کرد.

وی گفت: «روند قانونی محاکمه برنامه‌ریزان، محرک‌ها، عوامل و عاملان فاجعه نهم ماه مه بر اساس قانون ارتش پاکستان و قانون محرمانه رسمی طبق رویه‌های قانونی موجود و مقرر برگرفته از قانون اساسی پاکستان آغاز شده است».

در 9 مه، پس از دستگیری خان توسط تکاوران شبه نظامی از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او دوازده تاسیسات نظامی، از جمله خانه جناح (خانه فرماندهی سپاه لاهور)، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند. مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی توسط پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.

در همین حال، خواجه آصف، وزیر دفاع روز یکشنبه گفت که هیچ دادگاه نظامی جدیدی برای محاکمه مهاجمان به تأسیسات نظامی تأسیس نشده است.

آصف خطاب به رسانه ها در شهر زادگاهش سیالکوت گفت که چنین دادگاه هایی در 75 سال گذشته فعال بوده اند.

او گفت: “هیچ دادگاه نظامی جدیدی ایجاد نمی شود. قانون در حال حاضر وجود دارد. دادگاه ها حضور دارند و در 75 سال گذشته به طور مداوم کار می کنند.”

وی همچنین این تصور را که دولت در تلاش است حقوق اولیه مردم را ربوده رد کرد و گفت که پرونده هایی علیه افرادی که «فیلم، چهره و هویت آنها موجود است مبنی بر حمله به تأسیسات نظامی» پیگیری خواهد شد.

وزیر همچنین گفت: محکومان دادگاه های نظامی حق اعتراض به این حکم را در دادگاه های عالی و سپس در دیوان عالی کشور خواهند داشت.

وی با اشاره به این بنای یادبود گفت: «من اکیداً بین حمله ای که در خانه فرمانده سپاه، پایگاه هوایی میانوالی، مقر فرماندهی کل قوا و حمله هند به این مکان (یادبود سیالکوت) رخ داد، تفاوتی قائل نمی شوم.

آصف پس از رهبری تجمعی در حمایت از نیروهای مسلح کشور در جمع رسانه ها سخنرانی کرد.

ژنرال منیر روز یکشنبه همچنین از خانه جناح و دیگر تأسیسات ارتش که به طور آشکار توسط شورشیان با انگیزه سیاسی مورد حمله و تخریب قرار گرفتند، بازدید کرد. وی همچنین در جریان رویدادهای نهم اردیبهشت قرار گرفت.

رئیس ستاد کل ارتش تاکید کرد که نیروهای مسلح از مردم نیرو می گیرند و هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف بین ارتش و مردم پاکستان اقدامی علیه دولت است که تحت هیچ شرایطی نه قابل تحمل است و نه قابل اغماض. بیانیه ارتش گفته است.

وی گفت: نیروهای متخاصم و دشمن و یاران آنها با اخبار جعلی و تبلیغاتی تلاش زیادی برای ایجاد اغتشاش کرده‌اند اما با حمایت ملت همه این طرح‌های دشمن شکست خواهد خورد.

جنرال منیر همچنین از خطوط قربان بازدید کرد و با مقامات پلیس دیدار کرد و با قدردانی از حرفه ای بودن و خویشتنداری آنها در جریان اغتشاشات و خرابکاری ها، حمایت کامل ارتش از نهادهای انتظامی را برای ارتقای ظرفیت، تبادل اطلاعات و آموزش آنها تضمین کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)