اقتصاددان برتر ایالات متحده نگران است که ایالات متحده در حال «تنها شدن» است – RT World News

لری سامرز، وزیر خزانه داری اسبق آمریکا هشدار داد که آمریکا در حال از دست دادن نفوذ جهانی خود با تشکیل بلوک های تجاری دیگر قدرت ها است.

لری سامرز، وزیر خزانه داری اسبق ایالات متحده مدعی شده است که جهانی شدن و نظم مالی به رهبری آمریکا جای خود را به اقتصاد جهانی پراکنده تر می دهد که در آن سایر قدرت ها در بلوک های تجاری همسو می شوند که نفوذ جهانی واشنگتن را کاهش می دهد.

پذیرش فزاینده ای از تکه تکه شدن وجود دارد، و – شاید حتی نگران کننده تر – فکر می کنم این حس رو به رشد وجود دارد که ممکن است قطعه ما بهترین قطعه برای ارتباط با آن نباشد. سامرز روز جمعه در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت. وی اظهارات خود را پس از یک هفته نشست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بیان کرد که در آن رؤسای دارایی در مورد تلاش‌های مربوط به زنجیره های تامین را به دور از چین و سایر رقبای استراتژیک تغییر شکل دهید.

سامرز، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی که مشاور رئیس جمهور باراک اوباما بود و به عنوان وزیر خزانه داری در زمان بیل کلینتون خدمت می کرد، پیشنهاد کرد که تاکتیک های ایالات متحده برخی از دولت ها را بیگانه کرده است. شخصی از یک کشور در حال توسعه به من گفت، آنچه ما از چین دریافت می کنیم یک فرودگاه است. آنچه ما از ایالات متحده دریافت می کنیم یک سخنرانی است. ما ارزش های شما را بیشتر از ارزش های آنها دوست داریم، اما فرودگاه ها را بیشتر از سخنرانی ها دوست داریم.»


رئیس صندوق بین المللی پول - جهان چندقطبی در خطر جنگ سرد جدید است

ظهور بلوک های اقتصادی رقیب در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین و کمپین تحریم های آمریکا علیه مسکو سرعت گرفته است. در حالی که مقامات مالی ایالات متحده و متحدانش در واشنگتن گرد هم آمده بودند، لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در یک سفر دولتی به چین بود و از کشورهای در حال توسعه خواست تا از دلار آمریکا دور شوند. چین در ماه گذشته عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و ایران را میانجیگری کرد، در حالی که روسیه، سعودی‌ها و اوپک از کاهش سهمیه‌های تولید نفت خود خبر دادند که نشان‌دهنده کشمکش‌های تورمی بیشتر در غرب است.

ما با تعهد به دموکراسی، با مقاومت در برابر تجاوز در روسیه در سمت درست تاریخ هستیم.» سامرز گفت. اما در سمت راست تاریخ کمی تنها به نظر می رسد، زیرا کسانی که در سمت راست تاریخ کمتر به نظر می رسند، به طور فزاینده ای در طیف وسیعی از ساختارها به هم می پیوندند.

سامرز گفت که سیاست گذاران با چالش بزرگتری نسبت به مسائل عادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مانند کاهش بدهی و ترویج توسعه پایدار روبرو هستند. او افزود آنچه در خطر است این است “ساختار وسیع سیستم چگونه خواهد بود.”

بیشتر بخوانید:
برزیل خواستار «دور شدن» از دلار است

سامرز گفت که سیستم کنونی – که از توافقنامه برتون وودز 1944 که ارزهای دیگر را با دلار آمریکا مرتبط می کرد، ایجاد شد – در معرض تهدید قرار دارد. “اگر سیستم برتون وودز به شدت در سراسر جهان ارائه نشود، چالش های جدی و جایگزین های پیشنهادی وجود خواهد داشت.”

بیشتر بخوانید:
بریکس وزن اقتصادی بیشتری نسبت به مطالعه G7 دارد