افریقای جنوبی در سوگ مرگ ابراهیم ابراهیم کهنه کار ضد آپارتاید هندی الاصل است

افریقای جنوبی در سوگ مرگ ابراهیم ابراهیم کهنه کار ضد آپارتاید هندی الاصل است

ابراهیم اسماعیل ابراهیم سال ها را در کنار نلسون ماندلا در زندان گذرانده بود.

ابراهیم اسماعیل ابراهیم، ​​نماد ضد آپارتاید هندی الاصل که سال ها در جزیره روبن در کنار نلسون ماندلا و احمد کاترادا زندانی بود، درگذشت. حزب حاکم آفریقای جنوبی کنگره ملی آفریقا (ANC) اعلام کرد که او 84 ساله بود.

این حزب روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ابراهیم پس از یک بیماری طولانی روز دوشنبه در خانه اش درگذشت.

در بیانیه ای که در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، آمده است: “ANC با اندوه عمیق درگذشت ابراهیم اسماعیل ابراهیم را باخبر کرد. ما از صمیم قلب به همسر و فرزندان وی و همچنین خانواده بزرگ، دوستان و همرزمان آنها تسلیت می گوییم.”

حزب گفت: “رفیق ابی، همانطور که با محبت او را می شناختند، یکی از اعضای قدیمی کنگره ملی آفریقا، یک میهن پرست بود که با تواضع، فداکاری و تمایز به کشور خود در مقام های مختلف خدمت کرد.”

ابراهیم مدتی را در جزیره روبن به عنوان یک زندانی سیاسی در کنار ماندلا، کاترادا و دیگران گذراند. پس از اینکه پدرش دو بار به دلیل سرپیچی از قوانینی که حرکت هندی‌ها را در آفریقای جنوبی محدود می‌کرد دستگیر شد، در سن 13 سالگی به مبارزات آزادی‌بخش پیوست.

او اغلب بیان می کرد که چگونه از سبک ساتیاگراها مهاتما گاندی الهام گرفته است، که در نمایندگی پرشور خود از ANC در موقعیت های درگیری جهانی در سریلانکا، فلسطین، رواندا، کوزوو، بولیوی و نپال استفاده می کرد.

ابراهیم در سال 1963 دستگیر شد و در جزیره روبن زندانی شد، جایی که با رئیس جمهور سابق جاکوب زوما سلول مشترک داشت، که بعداً نقش وی در دستگیری دولت و فساد را محکوم کرد.

پس از آزادی، ابراهیم برای ادامه همکاری با کنگره ملی آفریقا به تبعید رفت، اما توسط پلیس امنیتی دوران آپارتاید از همسایگی سوازیلند ربوده شد، شکنجه شد و در جزیره روبن برای بار دوم محکوم شد.

او در جزیره روبن دو مدرک دانشگاهی گرفت.

پس از آزادی تمامی زندانیان سیاسی و انتخاب ماندلا به عنوان اولین رئیس جمهور دموکرات آفریقای جنوبی، ابراهیم در سمت های مختلفی از جمله معاون وزیر امور خارجه و مشاور پارلمانی ماندلا فعالیت کرد.

سازمان حقوق بشر #Africa4Palestine با به اشتراک گذاشتن تسلیت خود به نقش ابراهیم در قطعنامه کنگره ملی آفریقا برای تنزل رتبه فوری و بدون قید و شرط سفارت آفریقای جنوبی در اسرائیل به یک دفتر رابط در سال 2017 اذعان کرد.

کنگره تجارت و اقتصاد، شاخه ای از کنگره قدیمی ترانسوال هند، در سال 2018 از ابراهیم با یک جایزه یک عمر دستاورد بزرگ تقدیر کرد.

«رفیق ابی، همانطور که او را دوست داشتنی می‌شناختند، در آن زمان به یاد می‌آورد که چگونه نیمی از زندگی بزرگسالی خود را در زندان گذرانده بود، اما اگر مجبور بود این کار را دوباره انجام می‌داد، زیرا اعتقاد راسخش به مبارزه برای صلح، عدالت و مبارزه بود. یوسف موسجی، مدیر اجرایی CBE گفت: پایان بلای آپارتاید و نژادپرستی در سراسر جهان.

آنانت سینگ، فیلمساز مشهور بین المللی در ادای احترام گفت: «در تمام تعاملات من با ابی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، او همیشه به آفریقای جنوبی و نقش آن در سیاست جهانی علاقه داشت.

ابراهیم همسرش شانون، یکی از نویسندگان مشهور اخبار خارجی برای گروه رسانه مستقل، و دو فرزند را پشت سر گذاشت.