اعضای G7 به دنبال بیرون راندن مسکو از بازار انرژی هسته ای هستند – RT World News

بریتانیا، آمریکا، کانادا، ژاپن و فرانسه توافقی را برای کاهش وابستگی خود به زنجیره های تامین هسته ای روسیه اعلام کردند.

پنج عضو گروه G7 اتحادی را با هدف جلوگیری از خروج روسیه از بازار بین‌المللی انرژی هسته‌ای تشکیل داده‌اند. بر اساس بیانیه مشترکی که روز یکشنبه توسط دولت بریتانیا به اشتراک گذاشته شد، ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، ژاپن و فرانسه در حاشیه نشست گروه ۷ در ساپورو به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، کشورهای متحد متعهد شده‌اند که از منابع و قابلیت‌های مربوط به بخش‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی هر کشور استفاده کنند. تضمین تامین امن سوخت اورانیوم از طریق توسعه زنجیره‌های تامین مشترک که روسیه را منزوی می‌کند.

در این سند همچنین آمده است که پنج کشور دارای حوزه‌های بالقوه همکاری در مورد سوخت‌های هسته‌ای برای حمایت از تامین پایدار سوخت برای ناوگان راکتورهای فعال امروزی، امکان توسعه و استقرار سوخت برای راکتورهای پیشرفته فردا و دستیابی به کاهش وابستگی به زنجیره‌های تامین روسیه را شناسایی کرد.

“تعهدات امروز گروه 7 با هم به روسیه ضربه می زند و عزم بین المللی برای منزوی کردن بیشتر پوتین در سطح بین المللی را نشان می دهد.” دولت بریتانیا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

گرانت شاپس، وزیر امنیت انرژی بریتانیا اعلام کرد که بریتانیا بوده است “در قلب تلاش های جهانی برای حمایت از اوکراین” و پوتین را شکست دهید وی افزود که آخرین توافقنامه است گام حیاتی بعدی، اتحاد با سایر کشورها برای نشان دادن به پوتین که دیگر از روسیه استقبال نمی شود.


بلومبرگ - کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای اورانیوم روسیه هستند

بر اساس گزارش بلومبرگ، این اقدام پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته مشخص شد تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا نیز در حال برنامه ریزی برای کاهش اتکای خود به اورانیوم روسیه با مراجعه به قزاقستان برای تامین منابع هستند.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اورانیوم در جهان است. با این حال، پس از اینکه مسکو بیش از یک سال پیش عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، تعدادی از کشورها به دنبال کاهش وابستگی خود به تجهیزات روسیه هستند. این شامل ایالات متحده می شود که بزرگترین مصرف کننده اورانیوم در جهان است.

در حالی که واشنگتن تعدادی محدودیت برای واردات انرژی روسیه اعمال کرده است، این تحریم ها هنوز اورانیوم را هدف قرار نداده است، علی رغم فشار سناتورهای آمریکایی برای تحریم واردات. در همین حال، کارشناسان در زمینه انرژی هسته‌ای هشدار داده‌اند که هرگونه اختلال در عرضه اورانیوم روسیه می‌تواند “تکان دادن” بازار و علت “فشار رو به بالا” روی قیمت ها