اعتراض پس از اعدام “تکان دهنده” یک محکوم قتل جوان در ایران

اعتراض پس از اعدام

آرمان عبدالعلی ۲۵ ساله امروز اعدام شد.

پاریس، فرانسه:

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و گروه های حقوق بشر پس از اعدام مرد جوانی که متهم به قتلی که در خردسالی مرتکب شده بود توسط تهران در روز چهارشنبه، ایران را به زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی خود متهم کردند.

آرمان عبدالعلی، ۲۵ ساله، سحرگاهان در زندان رجایی شهر در نزدیکی پایتخت ایران به دلیل قتل دوست دخترش، علی‌رغم درخواست‌های بین‌المللی برای لغو اعدام، اعدام شد.

تارنمای میزان آنلاین قوه قضائیه ایران اعلام کرد که اعدام وی در راستای اجرای عدالت چشم در برابر چشم “قصاص” از سوی خانواده مقتول بوده است.

عفو بین‌الملل در 11 اکتبر از ایران درخواست کرده بود که اعدام عبدالعلی را که در سال 2014 دستگیر شد و سال بعد به قتل دوست دخترش غزاله شکور محکوم شد، لغو کند.

این گروه حقوق بشر مستقر در لندن گفت که او دو بار به اعدام محکوم شده بود اما هر دو بار اعدام متوقف شد.

این دادگاه محکومیت وی در دسامبر 2015 را نتیجه “یک محاکمه به شدت ناعادلانه” توسط دادگاهی توصیف کرد که “به “اعترافات” آغشته به شکنجه تکیه کرده بود.

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان غیردولتی حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در اسلو که بر اعدام‌ها در ایران نظارت می‌کند، اعدام عبدالعلی را “جنایت بین‌المللی” توصیف کرد.

وی در بیانیه ای گفت: «آرمان علاوه بر اینکه به جرمی که در سن کمتر از 18 سال سن داشته و نقض قوانین بین المللی است، بر اساس اعترافاتی که تحت شکنجه گرفته شده بود، بدون محاکمه عادلانه و روند عادلانه به اعدام محکوم شد».

مقدم گفت: «انتقال مکرر برای اعدام و سپس بازگرداندن او بدون هیچ توضیحی» به منزله «شکنجه روانی» است.