اصرار طالبان بر آزادسازی دارایی های بانک مرکزی افغانستان: گزارش

اصرار طالبان بر آزادسازی دارایی های بانک مرکزی افغانستان: گزارش

پیش از این یک وزیر با ارسال نامه ای به کنگره آمریکا از قانونگذاران خواسته بود تا دارایی های افغانستان را آزاد کنند (پرونده)

پذیرش – پذیرفته شدن:

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه با تاکید بر وضعیت انسانی در افغانستان، از ایالات متحده خواسته است که دارایی های بانک مرکزی افغانستان را فورا آزاد کند.

به گزارش طلوع نیوز، آقای متقی این اظهارات را در طی مصاحبه ای بیان کرد و گفت که ایالات متحده دیگر درگیر جنگ با افغانستان نیست و مسدود کردن دارایی های افغانستان فاقد توجیه “منطقی” است.

“دارایی ها باید فورا آزاد شود. آمریکایی ها اکنون هیچ جبهه نظامی با ما ندارند. دلیل مسدود شدن دارایی ها چیست؟ دارایی ها متعلق به مجاهدین (امارت اسلامی) نیست، بلکه متعلق به مردم افغانستان است. آقای متقی گفت.

“ایالات متحده دارایی های ما را مسدود کرد و سپس به ما گفت که به ما کمک های بشردوستانه خواهد داد. این به چه معناست؟” آقای متقی سوال کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که داشتن دارایی های افغانستان بر مردم افغانستان که با چالش های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، تأثیر می گذارد.

تاجار کاکار، تحلیلگر سیاسی گفت: زمستان در راه است، مردم در وضعیت بسیار بدی هستند و جان های زیادی در زیر خیمه دارند، بچه ها در وضعیت بحرانی هستند، دنیا باید به فکر مردم افغانستان باشد.

پیش از این آقای متقی با ارسال نامه ای به کنگره آمریکا از قانونگذاران خواسته بود تا دارایی های افغانستان را آزاد کنند و دلیل آن نیز بحران شدید اقتصادی و انسانی در افغانستان است.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در پاسخ به این نامه گفته است که “نامه طالبان” حقایق مربوط به بحران اقتصادی و انسانی این کشور را اشتباه تفسیر کرده است. او گفت: «افغانستان متأسفانه پیش از اواسط ماه اوت از یک بحران انسانی وحشتناک رنج می‌برد که جنگ، سال‌ها خشکسالی و بیماری همه‌گیر بدتر شده بود».

وضعیت بشردوستانه در افغانستان رو به وخامت است و در کنار آن، از زمانی که طالبان کنترل این کشور را به دست گرفتند، وضعیت امنیتی بدتر شده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) هشدار داده است که میلیون ها افغان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه خواهند شد، مگر اینکه اقدام فوری انجام شود.

تخمین زده می شود که نزدیک به 23 میلیون نفر، یا 55 درصد از جمعیت افغانستان، از هم اکنون تا مارس سال آینده در بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی را تجربه کنند.

در آخرین گزارش وضعیت خود، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) نگرانی خود را در مورد “انسان دوستانه مشروط” یا تلاش برای “اهرم استفاده از” کمک های بشردوستانه برای اهداف سیاسی ابراز می کند.