“اشتباه فاحش” ناتو به درگیری اوکراین منجر شد – کیسینجر – اخبار RT World

دیپلمات کهنه کار آمریکایی تغییر لفاظی خود در مورد پیوستن کی یف به بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را روشن کرد.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده توضیح داد که چگونه دیدگاه او در مورد عضویت احتمالی اوکراین در ناتو بین سال 2008، زمانی که بلوک برای اولین بار به کی یف اعتراف کرد، تغییر کرد. “آرزوها” برای ملحق شدن، و اکنون که جریان کمک های نظامی غرب به آن تبدیل شده است “مسلح ترین کشور” در منطقه

من در موقعیت طعنه آمیزی هستم که وقتی مخالف عضویت بودم تنها بودم و وقتی از عضویت در ناتو دفاع می کنم تقریباً تنها هستم. این سیاستمدار کهنه کار در مصاحبه ای که چند روز قبل از تولد 100 سالگی او ضبط شده بود، به یکی از همکاران وال استریت ژورنال گفت.

من فکر می‌کنم پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو اشتباه بزرگی بود و منجر به این جنگ شد. او توضیح داد، اما مدعی شد که ابعاد درگیری و ماهیت آن یک ویژگی روسی است و ما کاملاً حق داشتیم در برابر آن مقاومت کنیم.»

اما پس از اینکه واشنگتن و متحدانش اوکراین را به کشور تبدیل کردند “مسلح ترین کشور اروپا” این سیاستمدار تصریح کرد که این به وضوح متعلق به بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده است و اعتقاد راسخ خود را تکرار کرد که صلح در اروپا بدون اوکراین در ناتو امکان پذیر نیست.


کیسینجر پشت 3 میلیون کشته غیرنظامی - The Intercept

در سال 2008، ناتو اعلام کرد که کی یف به این بلوک می‌پیوندد، اما تاریخی برای این اتفاق مشخص نکرد. روسیه که گسترش اتحادیه به سمت شرق را یک تهدید امنیتی بزرگ می‌داند، تلاش فزاینده کی‌یف برای پیوستن به این بلوک را از جمله دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین بیش از یک سال پیش عنوان کرده بود.

کیسینجر سال گذشته خشم کی یف را برانگیخت، زمانی که پیشنهاد کرد اوکراین باید بازگشت به کی یف را بپذیرد “وضع موجود،” یا از ادعای ارضی خود در کریمه صرف نظر کند و به نام صلح به جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک خودمختاری بدهد. او در مصاحبه ای با WSJ تا آنجا پیش رفت که این ادعا را از خود او مطرح کرد “از دیدگاه، جنگ اوکراین برنده شد” اما بعید است شرایط صلح شامل کریمه شود.


رژیم کی یف باید از بین برود - رئیس جمهور سابق روسیه

برای روسیه، از دست دادن سواستوپل، که همیشه در تاریخ اوکراینی نبود، چنان نزولی خواهد بود که انسجام دولت در خطر خواهد بود. و من فکر می کنم که این برای جهان پس از اوکراین مطلوب نیست. او گفت.

بلوک تحت رهبری ایالات متحده در حال حاضر یک جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته است و کیسینجر، علیرغم تجربه گسترده خود، “کاملا اشتباه” دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه در اوایل این ماه گفت که عضویت اوکراین در ناتو به نحوی تضمین کننده صلح است.

مدودف که در حال حاضر به عنوان معاون رئیس شورای امنیت روسیه فعالیت می کند، گفت که تا قبل از … “رژیم ملی گرای اوکراین” برچیده شده است از تلاش‌ها برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته دست برنمی‌دارند. و در پاسخ مسکو “باید با تمام امکانات موجود پاسخ سختی داد.” احتمالاً ماده 5 ناتو را آغاز می کند.