اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در کشتی جاسوسی چین

نگاه کردن به آنها همانطور که آنها روی ما بودند: نخست وزیر استرالیا در کشتی جاسوسی چین

اسکات موریسون استرالیایی گفت که گزارش‌های مربوط به یک کشتی جاسوسی چینی “وضعیت بسیار جدی” را نشان می‌دهد. (فایل)

کانبرا:

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، با تاکید بر تهدید امنیتی پکن، گفت که گزارش ها مبنی بر اینکه یک کشتی جاسوسی چینی در اوایل سال جاری در سواحل استرالیا دور زده است، “وضعیت بسیار جدی” را در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان می دهد.

یک وب سایت خبری استرالیا گزارش داد که این پس از آن صورت می گیرد که گزارش هایی در بریتانیا منتشر شد مبنی بر اینکه کشتی چینی به مدت سه هفته در ماه های آگوست و سپتامبر در حال چرخش در سواحل استرالیا بوده و اطلاعات الکترونیکی را هنگام عبور از تاسیسات حساس نظامی جمع آوری می کند.

گزارشی که اولین بار در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، حاکی از آن بود که کشتی چینی – قادر به نظارت بر ارتباطات و سیگنال های راداری – یک کشتی از کلاس Dongdiao بود. این شبیه به تمرینی است که در اوایل سال جاری مانورهای نظامی بین استرالیا و ایالات متحده را زیر نظر داشت.

“من فکر می کنم حضور نیروی دریایی چین – که ما از آن آگاه بودیم، و آنها ما را زیر نظر داشتند و ما آنها را زیر نظر داشتیم – اهمیت آن این است که استرالیایی ها را برجسته کنیم که یک وضعیت بسیار جدی وجود دارد. موریسون روز جمعه به خبرنگاران در آدلاید گفت.

آنها کاملاً حق دارند در جایی که هستند باشند. ما می دانستیم که آنها آنجا هستند. آنها طبق قوانین بین المللی دریایی می توانند آنجا باشند. اما یک لحظه فکر نکنید که ما آنها را تحت نظر نداشتیم زیرا آنها به دنبال این بودند. مراقب ما باش.”

موریسون افزود که استرالیا باید بتواند بایستد و این نیاز به قدرت زیادی دارد. او گفت: «بسیاری از من به خاطر موضع محکمی که در قبال این موضوع اتخاذ کرده ام مورد انتقاد قرار گرفته ام.

نشریه بریتانیایی گفت که این کشتی در ماه اوت وارد منطقه اقتصادی انحصاری 200 کیلومتری استرالیا در سواحل داروین شد و سپس به آرامی به سمت جنوب حرکت کرد و خط ساحلی را در آغوش گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، این کشتی تعدادی از مناطق مهم آموزشی نظامی را در حین حرکت به سمت جنوب تا سیدنی، قبل از حرکت از تاسمان به سمت نیوزیلند زیر نظر داشت.

گزارش‌های منتشر شده در این نشریه استرالیایی می‌گویند که چین به طور معمول کشتی‌های جاسوسی را برای نظارت بر تمرین‌های نظامی در نزدیکی استرالیا، از جمله در سال‌های 2017 و 2019، می‌فرستد. با این حال، ظاهراً آخرین ظاهر غیرعادی تلقی می‌شود زیرا هیچ تمرین یا بازی جنگی انجام نشده است.

پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا با تایید مشاهده کشتی چینی گفت: “آنها هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتند”.

“این اولین بار نبود. همانطور که می دانید در طول عملیات طلسم سابر، که یک تمرین آموزشی بزرگ در سواحل کوئینزلند بود، PLA کشتی هایی را نیز در آنجا مستقر کرده بود. بنابراین آنها در جمع آوری اطلاعات شرکت خواهند کرد. او به برنامه امروز Nine گفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)