اسرائیل میزبان فینال Miss Universe با وجود فراخوان های تحریم فلسطین است

اسرائیل میزبان فینال Miss Universe با وجود فراخوان های تحریم فلسطین است

مسابقه Miss Universe برای اولین بار در اسرائیل برگزار می شود. (فایل)

ایلات:

زنان از 80 کشور جهان روز یکشنبه در شهر ایلات اسرائیل برای تاج دوشیزه جهان به رقابت پرداختند و چندین شرکت کننده در این مسابقه در حمایت از فلسطینی ها از فشار برای تحریم حمایت نکردند.

هفتادمین دوره مسابقات سالانه که برای اولین بار در اسرائیل برگزار می شود، با عوارض ناشی از همه گیری ویروس کرونا نیز مواجه شده است.

از جمله کسانی که برای دریافت جایزه برتر رقابت می کنند، میس مراکش کوتر بنهالیما و دوشیزه بحرین منار ندیم دیانی هستند که اکثر کشورهای مسلمان آنها سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

وزارت ورزش، فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی از شرکت کننده خود خواسته بود که از ایلات دوری کند و به آن اشاره کرد که «وحشیگری های اسرائیل علیه فلسطینی ها انجام شده است».

این فراخوان بازتاب گروه‌های فلسطینی بود که از شرکت کنندگان خواستند از این رویداد اجتناب کنند.

کمپین فلسطینی برای بایکوت دانشگاهی و فرهنگی اسرائیل نوشت: ما از همه شرکت کنندگان می خواهیم که عقب نشینی کنند تا از همدستی با رژیم آپارتاید اسرائیل و نقض حقوق بشر فلسطینی توسط این رژیم اجتناب کنند.

علی‌رغم آن تماس‌ها، خانم آفریقای جنوبی لاللا مسوان در شهر تفریحی دریای سرخ بود، جایی که مسابقه نهایی یک شبه قبل از اعلام برنده سال 2021 تقریباً در ساعت 03:00 GMT دوشنبه برگزار می‌شود.

در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در اواخر ماه گذشته در اورشلیم، آندره آ مزا از مکزیک، خانم سلطنتی جهان، گفت که این مسابقه باید از سیاست دور باشد.

“Miss Universe نه یک جنبش سیاسی و نه مذهبی است. این در مورد زنان و آنچه که آنها می توانند ارائه دهند است.”

اندونزی و مالزی با اکثریت مسلمان، کشورهایی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، شرکت کنندگانی را ارسال نکرده‌اند اما هر دو به عوارض مربوط به همه‌گیری و نه سابقه حقوق اسرائیل اشاره کردند.

امارات متحده عربی نیز که سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کرد و نخست وزیر نفتالی بنت قرار بود یکشنبه در آنجا دیداری تاریخی داشته باشد، نامزدی را نیز ارسال نکرده است.

اما امارات گفت که این “به دلیل محدودیت زمانی” در انتخاب برنده ملی خود بوده است.

“انتقاد”

شرکت کنندگان در این مسابقه اواخر ماه گذشته در اسرائیل فرود آمدند و از آن زمان به بازدید از سایت ها پرداختند و گاهی به دلیل عدم حساسیت فرهنگی مورد انتقاد قرار گرفتند.

در یکی از ایستگاه‌های شهر بادیه‌نشین رحات، نامزدها در حالی که برگ‌های انگور را می‌چرخانیدند، لباس‌هایی با گلدوزی‌های سنتی فلسطینی پوشیدند – که خانم فیلیپین بئاتریس لوئیجی گومز در توییتی نوشت: «روزی در زندگی یک بادیه‌نشین».

بادیه نشینان مردمی عشایری سنتی هستند که به جامعه شهروندان فلسطینی اسرائیل تعلق دارند. آنها مدتهاست که از تبعیض در مسکن و آموزش شکایت دارند.

اینس عبدالرازک از گروه حمایت از موسسه فلسطین برای دیپلماسی عمومی در توییتی نوشت: استعمار، نژادپرستی، تصاحب فرهنگی، مردسالاری، سفیدپوشی، همه در یک مکان.

شرکت کنندگان در این مسابقه که قبل از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، مالکیت مشترک آن را داشت، باید بین 18 تا 28 سال سن داشته باشند و ممکن است هرگز ازدواج نکرده باشند یا صاحب فرزند نشده باشند.

به گفته برگزارکنندگان، مراسم تاج گذاری را 600 میلیون بیننده در 172 کشور جهان تماشا خواهند کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)