اسرائیل فهرست کشورهای خریدار فناوری سایبری را پس از ردیف Pegasus کاهش داد: گزارش

اسرائیل فهرست کشورهای خریدار فناوری سایبری را پس از ردیف Pegasus کاهش داد: گزارش

اسرائیل فهرست کشورهای دارای مجوز خرید فناوری سایبری را از 102 به 37 کاهش داده است. (پرونده)

اورشلیم:

روزنامه مالی اسرائیلی Calcalist روز پنجشنبه گزارش داد که اسرائیل لیست کشورهایی را که واجد شرایط خرید فناوری‌های سایبری خود هستند، به دنبال نگرانی از سوء استفاده احتمالی در خارج از یک ابزار هک فروخته شده توسط شرکت اسرائیلی NSO Group کاهش داد.

این روزنامه که منابع خود را فاش نکرد، گفت مکزیک، مراکش، عربستان سعودی، مکزیک و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی هستند که اکنون از واردات فناوری سایبری اسرائیل منع خواهند شد. فهرست کشورهایی که مجوز خرید آن را داشتند از 102 ایالت به 37 ایالت کاهش یافت.

وزارت دفاع اسرائیل در پاسخ به این گزارش، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورت نقض شرایط استفاده از مجوزهای صادراتی که صادر می‌کند، «گام‌های مناسب» را برمی‌دارد، اما از تایید لغو هرگونه مجوز خودداری کرد.

اسرائیل از ماه جولای برای مهار صادرات نرم افزارهای جاسوسی تحت فشار بوده است، زمانی که گروهی از سازمان های خبری بین المللی گزارش دادند که ابزار Pegasus NSO برای هک کردن تلفن های خبرنگاران، مقامات دولتی و فعالان حقوق در چندین کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

این گزارش ها اسرائیل را بر آن داشت تا سیاست صادرات سایبری اداره شده توسط وزارت دفاع را مورد بازنگری قرار دهد.

مراکش و امارات که هر دو سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و همچنین عربستان سعودی و مکزیک از جمله کشورهایی بودند که پگاسوس با نظارت سیاسی در آنها مرتبط بوده است، طبق گفته عفو بین‌الملل و آزمایشگاه شهروندی دانشگاه تورنتو که نظارت را مطالعه می‌کند.

NSO هر گونه تخلف را رد کرده و گفته است که ابزارهای خود را فقط به دولت ها و سازمان های مجری قانون می فروشد و تدابیری برای جلوگیری از سوء استفاده دارد.

در اوایل این ماه، مقامات آمریکایی NSO را به دلیل فروش نرم افزارهای جاسوسی به دولت هایی که از آن سوء استفاده می کردند، در لیست سیاه تجاری قرار دادند. این شرکت گفت که از این تصمیم ناامید شده است، زیرا فناوری های آن “با جلوگیری از تروریسم و ​​جنایت از منافع و سیاست های امنیت ملی ایالات متحده حمایت می کند”.

NSO همچنین با شکایت‌ها و انتقادهای شرکت‌های بزرگ فناوری روبرو شده است که آن را به افشای مشتریان خود در معرض هک متهم می‌کنند. اپل آخرین شرکتی بود که این هفته از NSO شکایت کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)