استقرار ارتش پاکستان در خیبر پختونخوا، پنجاب و بلوچستان در میان اعتراضات

ارتش پاکستان در میان اعتراضات در خیبر پختونخوا و بلوچستان مستقر شد

اوضاع در لاهور و چندین شهر دیگر پنجاب پاکستان همچنان متشنج است

لاهور/پیشاور:

درگیری‌های خشونت‌آمیز بین هواداران عمران خان و نیروهای امنیتی در 24 ساعت گذشته دست‌کم هفت کشته و نزدیک به 300 زخمی بر جای گذاشته است، زیرا ارتش روز چهارشنبه برای برقراری نظم و قانون در استان‌های پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان مستقر شده بود.

پلیس گفت که در پی دستگیری چشمگیر خان در یک پرونده فساد در روز سه شنبه، حداقل 14 ساختمان/تاسیسات دولتی توسط هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان در استان پنجاب به آتش کشیده شد.

سازمان های مجری قانون تا کنون 1150 حامی تحریک انصاف از جمله زنان را در پنجاب دستگیر کرده اند. دو رهبر ارشد حزب تحریک انصاف – اسد عمر، دبیر کل حزب تحریک انصاف، عمر سرفراز چیما فرماندار سابق پنجاب و شاه محمود قریشی معاون رئیس حزب تحریک انصاف نیز روز چهارشنبه دستگیر شدند.

اوضاع در لاهور و چندین شهر دیگر پنجاب در روز چهارشنبه پس از دستگیری رئیس حزب تحریک انصاف همچنان متشنج است.

از آنجایی که پلیس نتوانست اوضاع نظم و قانون در استان را کنترل کند، دولت پنجاب خواستار استقرار ارتش پاکستان شد.

از 10 گروهان ارتش درخواست شده است که در استان 120 میلیونی برای کنترل اوضاع مستقر شوند. دولت فدرال استقرار ارتش در پنجاب را تایید کرده است.

معترضان 14 تأسیسات/ساختمان دولتی و 21 خودروی پلیس را در پنجاب به آتش کشیدند. بیش از 130 نفر از مقامات و افسران سازمان های امنیتی زخمی شده اند. پلیس 1150 اشرار را در جریان درگیری خود با سازمان های امنیتی و وارد آوردن خسارت به اموال دولتی دستگیر کرد. پلیس پنجاب در بیانیه ای اعلام کرد.

پلیس گفت کسانی که تاسیسات دولتی را به آتش کشیدند از طریق فیلم های ویدئویی شناسایی می شوند و با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

به گفته حزب خان، هر کدام یک نفر در شهرهای لاهور، فیصل آباد و بورولا در پنجاب کشته شده اند. این سازمان گفت که بیش از 150 معترض تنها در پنجاب زخمی شده اند.

لاهور، مرکز استان پنجاب، به دلیل تظاهرات اعتراضی کارگران حزب تحریک انصاف در تمام جاده های اصلی آن، عملاً با بقیه کشور قطع شد.

روز سه شنبه، معترضان خانه فرمانده سپاه در لاهور را پس از غارت آن به آتش کشیدند. آنها همچنین به خانه فرماندار سنگ پرتاب کردند و به مقر PML-N حاکم در لاهور حمله کردند و خودروهای پارک شده در آنجا را به آتش کشیدند.

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش می‌شود، حامیان خان در حالی که به خانه فرمانده سپاه در منطقه کانتونم می‌رسند، در حالی که قمه‌ها و پرچم‌های حزب را حمل می‌کنند، دیده می‌شوند. دروازه اصلی منزل فرمانده سپاه را شکستند. فیلم‌های ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حامیان خان را در حال شکستن شیشه‌های پنجره، تلویزیون و مبلمان خانه و همچنین آتش زدن درختان و اثاثیه خانه نشان می‌دهند.

در ویدئوی دیگری، معترضان در حال پرتاب سنگ و بطری به سمت کاروان ارتش در خیابان مال لاهور دیده می‌شوند.

سخنگوی بیمارستان لیدی ریدینگ تایید کرد که در پیشاور حداقل چهار نفر در درگیری بین معترضان و پلیس کشته و 27 نفر دیگر زخمی شدند.

پیشاور طاهر حسن، مدیر کل رادیو پاکستان، به رسانه ها گفت که معترضان ساختمان رادیو دولتی پاکستان را نیز به آتش کشیدند و خسارت شدیدی به استودیوها، سالن و سایر تأسیسات وارد کردند.

دفتر آسوشیتدپرس پاکستان واقع در این ساختمان غارت شد و آسیب دید.

در اسلام آباد، معترضان با پلیس درگیر شدند و بزرگراه سرینگر که پایتخت ملی را به فرودگاه بین‌المللی آن متصل می‌کند، برای چند ساعت مسدود بود.

اکبر نصیرخان، IG اسلام‌آباد به رسانه‌ها گفت که حداقل پنج پرسنل پلیس زخمی شدند.

وی گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا صلح را حفظ کنیم و اشرار را متفرق کنیم.

با گسترش خشونت، خیبر پختونخوا، بلوچستان و اسلام آباد نیز ارتش را فراخواندند.

در سند، دولت بخش 144 را برای کنترل اوضاع وضع کرد.

پلیس به مراد علی شاه وزیر سند اطلاع داد که حدود 270 نفر در این استان دستگیر شدند.

کمک ویژه عطا ترار، نخست وزیر، به رسانه ها گفت که هیچ کس اجازه ندارد به اموال دولتی آسیب برساند. وی گفت: اکنون اقدام خواهد شد، اشرار از طریق دوربین های مداربسته شناسایی می شوند و همه دستگیر می شوند.

فواد چودری، رهبر حزب تحریک انصاف، از حامیان خود خواست که صلح آمیز بمانند و گفت که تلاش ها برای نشان دادن حزب به عنوان یک حزب خشن در جریان است. وی در توییتی نوشت: «می‌خواهم به کارگرانمان بگویم که اعتراضات را مسالمت‌آمیز نگه دارند و توطئه رودررو شدن ارتش و مردم را شکست دهند».

فواد گفت: «این کشور مال ماست و ارتش هم همینطور.

خان روز سه شنبه به دستور اداره ملی پاسخگویی (NAB) از محل دادگاه عالی اسلام آباد که برای شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی آمده بود، توسط تکاوران شبه نظامی بازداشت شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)