استرالیا سرکوب گسترده سیگارهای الکترونیکی را اعلام کرد

استرالیا سرکوب گسترده سیگارهای الکترونیکی را اعلام کرد

استرالیا استفاده از ویپ های یکبار مصرف را ممنوع خواهد کرد. (نمایندگی)

سیدنی، استرالیا:

استرالیا روز سه شنبه سرکوب گسترده ای را در خصوص مصرف سیگار اعلام کرد و شرکت های دخانیات را متهم کرد که «نسل بعدی معتادان به نیکوتین» را با هدف قرار دادن عمدی نوجوانان به دام انداخته اند.

استرالیا که به عنوان بزرگ‌ترین اصلاحات ضد سیگار در یک دهه در کشور شناخته می‌شود، ویپ‌های یکبار مصرف را ممنوع می‌کند، واردات نسخه‌های بدون نسخه را متوقف می‌کند و میزان نیکوتین سیگارهای الکترونیکی را محدود می‌کند.

استرالیا مدت‌ها پیشگام در تلاش‌ها برای حذف سیگار بوده است و در سال 2012 اولین کشوری بود که قوانین «بسته‌بندی ساده» را برای سیگار وضع کرد – سیاستی که از آن زمان توسط فرانسه، بریتانیا و دیگران تقلید شد.

اما در سال‌های اخیر، استرالیا برای مهار این انفجار در بخارپزهای تفریحی، به‌ویژه در میان نوجوانان، تلاش کرده است.

مارک باتلر وزیر بهداشت در گزیده ای از سخنرانی گفت: “ویپینگ به مسئله رفتاری شماره یک در دبیرستان ها تبدیل شده است. و در مدارس ابتدایی در حال گسترش است.”

درست مانند سیگار کشیدن، Big Tobacco یک محصول اعتیادآور دیگر را مصرف کرده، آن را در بسته‌بندی براق پیچیده و طعم‌هایی به آن اضافه کرده تا نسل جدیدی از معتادان به نیکوتین ایجاد کند.

مردم همچنان مجاز خواهند بود از ویپ ها، با نسخه، به عنوان ابزاری برای کمک به ترک سیگار استفاده کنند.

باتلر گفت: “ویپینگ به عنوان یک محصول درمانی برای کمک به ترک سیگار به مدت طولانی به دولت ها و جوامع در سراسر جهان فروخته شد.”

“این محصول به عنوان یک محصول تفریحی فروخته نمی شد – به خصوص برای بچه های ما.”

بازار سیاه

در تئوری، خرید سیگارهای الکترونیکی نیکوتینی در استرالیا بدون نسخه غیرقانونی است.

اما در عمل، آنها به طور گسترده در فروشگاه های کوچک در سراسر کشور در دسترس هستند — بازار سیاه پررونقی که دولت برای مهار آن تلاش کرده است.

سیگارهای الکترونیکی در اوایل دهه 2000 معرفی شدند و در ابتدا به عنوان جایگزینی کم ضررتر برای سیگارهای سنتی بسته بندی شده با مواد شیمیایی سرطان زا معرفی شدند.

اما مجموعه‌ای از تحقیقات در حال ظهور نشان داده‌اند که ویپ‌ها نیز می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و اغلب منجر به روی آوردن کاربران جوان به سیگار به عنوان راهی برای رفع نیکوتین خود می‌شوند.

یک مطالعه در سال 2022 توسط دانشگاه ملی استرالیا نشان داد نوجوانانی که سیگار می‌کشیدند سه برابر بیشتر احتمال دارد که سیگار بکشند.

محققان در آن زمان گفتند: «استفاده از نیکوتین در کودکان و نوجوانان می‌تواند منجر به مشکلات اعتیاد مادام‌العمر و همچنین مشکلات در تمرکز و یادگیری شود».

ویپ ها صدها ماده شیمیایی را منتقل می کنند – برخی از آنها سمی هستند و بسیاری دیگر با اثرات ناشناخته.

تانیا بوکانان، مدیر اجرایی شورای سرطان گفت: استرالیا در حال مبارزه با یک “اپیدمی بخارپز” است و فرصتی برای به دست گرفتن کنترل دارد.

او گفت که سیگارهای الکترونیک ایمن نیستند و “موفقیت های سخت استرالیا را در کاهش میزان مصرف سیگار” تهدید می کند.

مالیات های سنگین بر فروش تنباکو به این معنی است که استرالیا برخی از گران ترین سیگارهای جهان را دارد – با یک بسته 25 عددی که حدود 50 دلار استرالیا (33 دلار آمریکا) به فروش می رسد.

طبق گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا، استرالیا یکی از کمترین میزان سیگار کشیدن روزانه در جهان را دارد، اما شاهد افزایش تعداد افراد زیر 25 سال است که سیگار مصرف می کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)