اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند باعث “آسیب زدن یا کشته شدن مردم” شود.

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند باعث آسیب یا کشته شدن مردم شود

اریک اشمیت گفت که نگرانی او در مورد هوش مصنوعی “وجودی” است.

اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، گفته است که هوش مصنوعی (AI) این پتانسیل را دارد که در آینده نزدیک به افراد آسیب برساند یا آنها را بکشد. آقای اشمیت با افزودن به نگرانی‌های سایر مدیران عامل فناوری، نسبت به “خطرات وجودی” احتمالی ناشی از این فناوری به سرعت در حال تحول هشدار داد و خواستار مقرراتی در مورد هوش مصنوعی شد. او این اظهارات را در حین سخنرانی بیان کرد وال استریت ژورنال شورای مدیر عامل در روز چهارشنبه. آقای اشمیت از سال 2001 تا 2011 به عنوان مدیرعامل گوگل و از سال 2015 تا 2017 رئیس اجرایی آلفابت مادر آن بود.

“نگرانی من در مورد هوش مصنوعی در واقع وجودی است، و خطر وجودی به این صورت تعریف می‌شود که بسیاری از افراد آسیب دیده یا کشته شده‌اند. و سناریوهایی نه امروز بلکه به زودی وجود دارد که در آن این سیستم‌ها می‌توانند بهره‌برداری‌های روز صفر، سایبری را پیدا کنند. آقای اشمیت به این روزنامه گفت مجله ی وال استریت کنفرانس شورای مدیر عامل در لندن.

او افزود: “این امروز تخیلی است، اما احتمالاً استدلال درست است. و زمانی که این اتفاق افتاد، ما می‌خواهیم آماده باشیم تا بدانیم چگونه مطمئن شویم که این چیزها توسط افراد شرور سوء استفاده نمی‌شود.”

اظهارات آقای اشمیت درست زمانی مطرح شد که روسای شرکت‌های پیشرو هوش مصنوعی OpenAI، Google DeepMind و Anthropic با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ملاقات کردند. در بیانیه ای، آنها متعهد شدند که برای اطمینان از بهره مندی جامعه از فناوری تحول آفرین با یکدیگر همکاری کنند.

در حالی که بسیاری از مدیران عامل فناوری، از جمله ایلان ماسک، نسبت به اثرات مضر هوش مصنوعی و تکامل سریع آن هشدار داده‌اند، دیگرانی مانند بیل گیتس پیشرفت‌های خیره‌کننده در ماه‌های اخیر را تحسین کردند.

او نگرانی های مطرح شده توسط آقای ماسک و دیگران را در یک پست وبلاگی تایید کرد، اما از این موضوع حمایت کرد که نیاز به مقررات دولتی در مورد این فناوری وجود دارد. مایکروسافت که آقای گیتس آن را در سال 1975 تأسیس کرد، طبق گزارش ها 10 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده است.

در همین حال، آقای اشمیت گفت که کنترل گسترش هوش مصنوعی بسیار دشوار خواهد بود که او آن را با ظهور فناوری هسته‌ای مقایسه کرد.

مدیر عامل سابق گوگل گفت: “اتمی دارای خاصیت کمبود بود که اورانیوم غنی شده بود. ما امروز زنده ایم زیرا بدست آوردن آن واقعا سخت بود.”