اردوغان پیروز قول می دهد به عهد خود به پوتین عمل کند – RT World News

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه متعهد شده است که یک هاب توزیع گاز را برای انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق ترکیه تکمیل کند. اردوغان گفت که این پروژه که اولین بار توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد شد، با کمک روسیه ساخته خواهد شد.

ما موقعیت ترکیه را به عنوان یک مرکز بین المللی حتی بیشتر تقویت خواهیم کرد. اردوغان روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت. در واقع آقای پوتین در پیام تبریک خود دوباره به ایجاد هاب در منطقه تراکیه در ترکیه اشاره کرد. ما این کار را با آنها انجام خواهیم داد. یک مرکز در تراکیه وجود خواهد داشت.»

اردوغان روز یکشنبه با شکست کمال قلیچداراوغلو رقیب خود در دور دوم انتخابات، برای سومین دوره ریاست جمهوری خود دست یافت. پوتین در پیام تبریکی به اردوغان از رئیس جمهور ترکیه تمجید کرد کمک شخصی به تقویت روابط دوستانه روسیه و ترکیه، و از ساخت اولین نیروگاه هسته ای ترکیه و ایجاد هاب گاز به عنوان دو پروژه مشترک مهم استقبال کرد.


پوتین پس از انتخابات ترکیه به «دوست عزیز» اردوغان تبریک گفت

پوتین برای اولین بار در ماه اکتبر این هاب گاز را پیشنهاد داد و اظهار داشت که مسکو می تواند ترانزیت گاز را از دو خط لوله خرابکاری شده نورد استریم به ترکیه هدایت کند و از آنجا می تواند در داخل کشور استفاده شود و به مصرف کنندگان اروپایی فروخته شود. این هاب در منطقه ترکیه در شرق تراکیه ساخته خواهد شد که در حال حاضر گاز روسیه را از طریق خط لوله 930 کیلومتری ترک استریم دریافت می کند.

اردوغان از این ایده استقبال کرد و فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در ماه فوریه گفت که این هاب می تواند به زودی در سال جاری فعالیت خود را آغاز کند.

این طرح در غرب با انتقاداتی روبرو شده است و ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از کشورهای اروپایی خواست گاز روسیه را از طریق ترکیه خریداری نکنند. اقداماتی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و کاهش وابستگی انرژی به روسیه انجام دهند. بجای. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، این پیشنهاد را مدعی شد “معنی ندارد،” با توجه به اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد خود را از انرژی روسیه دور کند.

تحت رهبری اردوغان، ترکیه تنها عضو ناتو است که روسیه را تحریم نکرده است و آنکارا و مسکو از زمان آغاز درگیری در اوکراین روابط تجاری و دیپلماتیک خود را تقویت کرده اند. اردوغان سیاست خارجی خود را چنین توصیف می کند “متعادل” و به دنبال تبدیل ترکیه به یک قدرت منطقه‌ای تجارت انرژی و واسطه بین تولیدکنندگان شرق – مانند روسیه و آذربایجان – و خریداران در غرب بوده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: