اردوغان در آستانه پیروزی در انتخابات ترکیه – RT World News

رئیس جمهور فعلی با 5 امتیاز از هر ده صندوق رأی گیری 9 برنده است

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز یکشنبه گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دور دوم در برابر کمال قلیچداراوغلو پیشتاز است. اردوغان در دور اول انتخابات نتوانست اکثریت را به دست آورد، اما به نظر می رسد این بار به راحتی رقیب طرفدار غرب خود را شکست دهد.

صندوق های رای روز یکشنبه در سراسر ترکیه برای دومین بار در دو هفته گذشته، در دور دوم انتخابات که مشخص می کند اردوغان در قدرت باقی می ماند یا توسط رقیب لیبرال ترش برکنار می شود، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان تا عصر یکشنبه با 52.5 درصد آرا در مقابل کیلیچداراوغلو با 47.5 درصد پیشتاز بود و 93 درصد از صندوق های رای باز شد.

میزان مشارکت نسبت به دور اول در 14 مه اندکی کاهش داشت و 85 درصد از واجدین شرایط رای دادند. دو هفته قبل از آن، رقم مشارکت تقریبا 90 درصدی ثبت شده بود.

اردوغان در 14 مه 49.5 درصد آرا را به دست آورد و کیلیچداراوغلو 44.8 درصد آرا را به دست آورد. با شکستن هیچ یک از نامزدها از آستانه 50 درصد، دور دوم انتخابات اعلام شد و نامزد سوم سینان اوگان که 5 درصد آرا را به دست آورد، حذف شد.

اوگان هفته گذشته از اردوغان حمایت کرد. رای دهندگان او به اتفاق آرا از رئیس فعلی حمایت نکردند، با این حال، تعداد به ظاهر مساوی آرای خود را به کیلیچداراوغلو منتقل کردند.

اردوغان یک محافظه‌کار اجتماعی است که از سال 2014 به عنوان رئیس‌جمهور خدمت کرده و 11 سال پیش از آن نخست‌وزیر بوده است. تحت رهبری او، ترکیه روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیک تری را با روسیه و چین دنبال کرد و در عین حال خود را به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله در اوکراین، قرار داد.

اردوغان در داخل کشور به تلاش برای کودتا در سال 2016 با تقویت قدرت دفتر خود پاسخ داد، در حالی که با لغو ممنوعیت طولانی مدت حجاب مذهبی در مؤسسات عمومی و طبقه بندی مجدد ایا صوفیه در استانبول به عنوان مسجد از رای دهندگان مسلمان محافظه کار درخواست کرد. .

کیلیچداراوغلو یک میانه رو است که به دنبال خنثی کردن بسیاری از اصلاحات داخلی اردوغان، به ویژه تغییرات قانون اساسی پس از 2016 است. در صورت انتخاب، او متعهد شده است که مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را فوراً از سر بگیرد، روابط با متحدان ترکیه در ناتو را اصلاح کند و اقتصاد در حال رشد این کشور را احیا کند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: