اردوغان از پیوستن ترکیه به باشگاه هسته ای – RT World News استقبال کرد

اولین نیروگاه هسته ای این کشور روز پنجشنبه یک محموله سوخت از روسیه دریافت کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از اولین تحویل سوخت به نیروگاه آکویو در روز پنجشنبه، ورود کشورش به صفوف کشورهای دارای انرژی هسته‌ای را اعلام کرد. این تاسیسات بزرگترین پروژه مشترک ترکیه با روسیه است.

با تحویل سوخت های هسته ای از طریق هوا و دریا به نیروگاه ما، آکویو اکنون وضعیت یک نیروگاه هسته ای را به دست آورده است. اردوغان طی مراسمی اعلام کرد که وی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به صورت مجازی در آن شرکت کردند.

اردوغان با اشاره به اینکه 422 راکتور هسته ای در جهان در حال بهره برداری و 57 راکتور در حال ساخت است، تمجید کرد. مهندسان و کارگران ما چقدر دقیق هستند برای تکمیل نیروگاه 20 میلیارد دلاری و 4800 مگاواتی که از یک جفت زلزله ویرانگر در فوریه بدون آسیب جان سالم به در برد، تلاش کرد.

گیاه است “بزرگترین سرمایه گذاری مشترک ما با روسیه” اردوغان اظهار داشت که تا سال 2028 به بهره برداری کامل خواهد رسید. تا آن زمان 10 درصد انرژی مورد نیاز کشور را تامین خواهد کرد و اتکای ترکیه به سوخت های فسیلی وارداتی را کاهش می دهد.


اردوغان پس از مشکلات سلامت ظاهر می شود

وی افزود: بر اساس تجربیات خود در این پروژه، در اسرع وقت برای نیروگاه های هسته ای دوم و سوم خود که در نظر داریم در مناطق مختلف احداث کنیم، اقدام خواهیم کرد. اردوغان گفت.

ساخت و ساز پروژه آکویو در سال 2018 با کار توسط یکی از شرکت های تابعه شرکت دولتی انرژی هسته ای روسیه، Rosatom، آغاز شد. تقریباً 30000 نفر در این سایت در شلوغ ترین مراحل ساخت آن مشغول به کار بودند.

پوتین در مراسم روز پنجشنبه از اردوغان به خاطر پرداخت تمجید کرد توجه زیادی به گسترش روابط روسیه و ترکیه. بر خلاف سایر متحدان ناتو، ترکیه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در سال گذشته، روسیه را تحریم نکرد. در عوض، مسکو و آنکارا تجارت دوجانبه خود را افزایش دادند و در اوت گذشته توافق کردند که ترکیه گاز طبیعی از روسیه را به روبل خریداری کند.

پوتین و اردوغان از زمان آغاز درگیری در اوکراین بارها با یکدیگر دیدار کرده اند. پیش از مراسم روز پنجشنبه، رهبران دو کشور همچنین گفتگوی تلفنی داشتند که در آن در مورد مناقشه اوکراین، توافق بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری سازمان ملل و آنکارا، و همچنین تحولات سوریه و سایر «مسائل منطقه‌ای» ترکیه گفتگو کردند. دولت رئیس جمهور گفت.