ارتش سودان در نبرد قدرت، پایگاه های شبه نظامی را با حملات هوایی هدف قرار داد

ارتش سودان در نبرد قدرت، پایگاه های شبه نظامی را با حملات هوایی هدف قرار داد

همزمان با درگیری ارتش و شبه نظامیان در جنگ قدرت، در خارطوم، سودان، دود بر فراز شهر بلند می شود.

خارطوم:

شاهدان گفتند که ارتش سودان روز یکشنبه در نبرد خونین قدرت با نیروهای شبه نظامی رقیب دست بالا را به دست آورد و پایگاه های آنها را با حملات هوایی هدف قرار داد و حداقل 59 غیرنظامی از جمله سه کارمند سازمان ملل کشته شدند.

درگیری روز شنبه بین واحدهای ارتش وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، معروف به همدی، که معاون رئیس است، در گرفت. از شورا

از زمانی که هر دوی آنها برای برکناری عمر حسن البشیر، اسلام‌گرای مستبد کهنه‌کار در سال 2019 به نیروها پیوستند و به دلیل اختلاف نظر بر سر ادغام نیروهای RSF در ارتش به عنوان بخشی از انتقال به حکومت غیرنظامی آغاز شد.

هیئت سازمان ملل در سودان گفت که برهان و همدی سه ساعت در درگیری از ساعت 4 بعد از ظهر به وقت محلی (1400 GMT تا 1700 GMT) به توافق رسیدند تا امکان تخلیه بشردوستانه پیشنهاد شده توسط سازمان ملل را فراهم کنند، اما این توافق پس از یک دوره کوتاه به طور گسترده نادیده گرفته شد. از آرامش نسبی

با فرا رسیدن شب، ساکنان از رونق توپخانه و غرش هواپیماهای جنگی در منطقه کفوری بحری، که دارای یک پایگاه RSF است، در آن سوی رودخانه نیل از پایتخت خارطوم خبر دادند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش در حال تجدید حملات هوایی به پایگاه های RSF در عمران، خواهرخواندۀ خارطوم در آن سوی رود نیل، و مناطق کافوری و شرق النیل در بحری مجاور است و جنگنده های RSF را به پرواز درآورده است.

ایالات متحده، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار پایان سریع خصومت‌هایی شده‌اند که تهدیدی برای تشدید بی‌ثباتی در یک منطقه وسیع‌تر از قبل بی‌ثبات است.

تلاش های همسایگان و نهادهای منطقه ای برای پایان دادن به خشونت روز یکشنبه تشدید شد. دفتر ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا در توییتر اعلام کرد که مصر پیشنهاد میانجیگری را ارائه کرده است و اداره بین دولتی توسعه بلوک آفریقایی قصد دارد تا رؤسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی را در اسرع وقت برای آشتی دادن گروه های سودانی در مناقشه اعزام کند.

درگیری ها در آخر هفته به دنبال افزایش تنش ها بر سر ادغام نیروهای RSF در ارتش بود. اختلاف بر سر جدول زمانی آن، امضای توافقنامه مورد حمایت بین المللی با احزاب سیاسی در مورد گذار به دموکراسی پس از کودتای نظامی 2021 را به تاخیر انداخت.

درگیری در خارطوم

در بیانیه ارتش آمده است که درگیری‌ها در مجاورت مقر نظامی در مرکز خارطوم ادامه دارد و گفته می‌شود که سربازان RSF تک تیراندازها را بر روی ساختمان‌ها مستقر می‌کنند، اما آنها “رصد شده و با آنها برخورد می‌شود.”

اوایل روز یکشنبه شاهدان و ساکنان به رویترز گفتند که ارتش حملات هوایی به پادگان‌ها و پایگاه‌های RSF در منطقه خارطوم انجام داده و توانسته است بیشتر تأسیسات شبه‌نظامیان را منهدم کند.

آنها گفتند که ارتش همچنین کنترل بسیاری از کاخ ریاست جمهوری خارطوم را پس از اینکه هر دو طرف ادعا کردند کنترل آن و سایر تاسیسات کلیدی در خارطوم را در اختیار دارند، پس از آن که تا روز یکشنبه درگیری های توپخانه سنگین و تفنگ در آن جریان داشت، پس گرفت.

شاهدان گفتند که اعضای RSF در داخل فرودگاه بین‌المللی خارطوم که توسط ارتش محاصره شده بود، باقی ماندند، اما ارتش از حمله به آنها برای جلوگیری از وارد کردن خسارات بزرگ خودداری کرد.

اما به گفته شاهدان و ساکنان، هزاران عضو RSF به شدت مسلح که در محله‌های خارطوم و دیگر شهرها مستقر شده‌اند، مشکل بزرگی را ایجاد کرده‌اند که هیچ مقامی قادر به کنترل آنها نیست.

هدی، یکی از ساکنان جوان در جنوب، گفت: “ما می ترسیم، 24 ساعت است که به دلیل سر و صدا و لرزش خانه نخوابیده ایم. نگران تمام شدن آب و غذا و دارو برای پدر دیابتی ام هستیم.” خارطوم به رویترز گفت.

او افزود: “اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد و همه دروغ می گویند. ما نمی دانیم این چه زمانی به پایان می رسد و چگونه به پایان می رسد.”

یک رویارویی طولانی‌مدت می‌تواند سودان را در حالی که با فروپاشی اقتصادی و خشونت قبیله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، وارد درگیری‌های گسترده کند و تلاش‌ها برای حرکت به سمت انتخابات را از مسیر خود خارج کند.

قدرت های غنی از انرژی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال شکل دادن به رویدادها در سودان بوده اند، زیرا انتقال از حکومت سرنگون شده بشیر را راهی برای عقب انداختن نفوذ اسلام گرایان و بهبود ثبات در منطقه می دانند.

آنها همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش‌هایی از جمله کشاورزی، جایی که سودان دارای پتانسیل گسترده‌ای است، و بنادر در سواحل دریای سرخ سودان دنبال کرده‌اند.

تلفات غیرنظامی

کمیته مرکزی پزشکان سودانی گزارش داد که از زمان شروع درگیری حداقل 56 غیرنظامی کشته و 595 نفر از جمله جنگجویان زخمی شده اند.

کمیته پزشکان بدون اشاره به تعداد مشخصی به دلیل فقدان اطلاعات دست اول از بیمارستان ها گفت که ده ها پرسنل نظامی کشته شدند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که پس از کشته شدن سه کارمند سودانی در جریان درگیری در دارفور شمالی و اصابت یک هواپیمای WFP در جریان درگیری مسلحانه در فرودگاه خارطوم، به طور موقت تمام عملیات ها در مناطق گرسنه زده سودان را متوقف کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این قتل را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی شد.

گوترش در توییتر نوشت: «مسئولان باید بدون تأخیر به دست عدالت سپرده شوند. “کارکنان بشردوستانه #هدف نیستند.”

فولکر پرتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان و رئیس مأموریت کشورش، در بیانیه‌ای گفت که از گزارش‌های مربوط به گلوله باران و غارت‌هایی که سازمان ملل و سایر تأسیسات بشردوستانه را تحت تأثیر قرار داده است، وحشت زده شده است.

رسانه دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد فیصل بن فرحان بن آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با برهان و همدی تماس تلفنی جداگانه داشته و خواستار پایان دادن به تشدید نظامی شده است. وزیر درخواست ریاض برای آرامش را تایید کرد.

سودان در سخنرانی روز یکشنبه در نشست اتحادیه عرب درباره بحران گفت که سودانی‌ها باید اجازه داشته باشند تا بدون دخالت خارجی به یک راه‌حل داخلی دست یابند.

نیروهای مسلح گفتند که با نیروهای RSF مذاکره نمی کنند مگر اینکه این نیرو منحل شود. ارتش به سربازان اعزامی به RSF گفت که به واحدهای ارتش مجاور گزارش دهند، که در صورت اطاعت، ممکن است درجات RSF را کاهش دهند.

همدی، رهبر RSF، معاون رئیس دولت، فرمانده ارتش برهان را “جنایتکار” و “دروغگو” خواند.

تلویزیون دولتی بعدازظهر یکشنبه پخش خود را قطع کرد، اقدامی که به گفته کارمندان به منظور جلوگیری از پخش تبلیغاتی توسط RSF پس از ورود نیروهایش به ساختمان اصلی تلویزیون دولتی در Omdurman و شروع به پخش برنامه های طرفدار RSF بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)