ارتش سودان با ادامه درگیری ها با کمک به تخلیه خارجی ها موافقت کرد

ارتش سودان با ادامه درگیری ها با کمک به تخلیه خارجی ها موافقت کرد

این خشونت به دلیل اختلاف نظر بر سر یک طرح مورد حمایت بین المللی آغاز شد.

خارطوم:

ارتش سودان روز شنبه اعلام کرد در حالی که تیراندازی و حملات هوایی پراکنده در خارطوم طنین انداز شده است، علیرغم وعده های طرف های متخاصم مبنی بر آتش بس سه روزه پس از یک هفته درگیری که صدها کشته برجای گذاشت، با کمک به تخلیه اتباع خارجی موافقت کرده است.

این بیانیه به نقل از عبدالفتح البرهان، فرمانده ارتش، پس از قول محمد حمدان داگالو، رهبر رقیب نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) معروف به همدی، مبنی بر باز کردن فرودگاه ها برای تخلیه صادر شد.

یک خبرنگار رویترز در خارطوم گفت که صداهای درگیری در طول شب ادامه یافت، اما شدت کمتری در صبح شنبه نسبت به روز قبل داشت. پخش زنده شبکه های خبری منطقه ای دود بالا آمدن و صدای انفجارها را نشان می داد.

ارتش و شبه‌نظامیان RSF که در سراسر کشور جنگ قدرت را به راه انداخته‌اند، هر دو بیانیه‌ای صادر کرده‌اند و گفته‌اند که از روز جمعه آتش‌بس سه روزه را برای تعطیلات عید فطر حفظ خواهند کرد.

فروپاشی ناگهانی سودان در جنگ، طرح‌های بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی را از بین برد، یک کشور فقیر را در آستانه فاجعه انسانی قرار داد و یک درگیری گسترده‌تر را تهدید کرد که می‌تواند قدرت‌های خارجی را به سمت خود بکشاند.

هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه هر یک از طرفین می توانند یک پیروزی سریع را کسب کنند یا آماده عقب نشینی و گفتگو هستند، وجود نداشته است. ارتش نیروی هوایی دارد اما RSF به طور گسترده در مناطق شهری از جمله در اطراف تأسیسات کلیدی در مرکز خارطوم مستقر است.

برهان و همدی دو سمت بالای شورای حاکم را برعهده داشتند که بر انتقال سیاسی پس از کودتای 2021 نظارت می کرد که قرار بود شامل حرکت به سمت حکومت غیرنظامی و ادغام نیروهای RSF در ارتش شود.

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گزارش داد که از زمان شروع درگیری ها، 413 نفر کشته و 3551 نفر زخمی شده اند. شمار تلفات شامل حداقل پنج امدادگر در کشوری است که به کمک های غذایی وابسته است.

تلاش‌های بین‌المللی برای فرونشاندن خشونت‌ها بر آتش‌بس متمرکز شده است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از آنها خواسته است که آتش‌بس را رعایت کنند.

ایالات متحده و برخی از کشورهای دیگر تلاش هایی را برای تخلیه شهروندان خود آماده کرده اند. ارتش گفت که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین دیپلمات ها و سایر اتباع خود را «در ساعات آینده» از خارطوم تخلیه خواهند کرد.

ارتش افزود: سفارت عربستان سعودی قبلاً از طریق زمینی به بندر سودان تخلیه شده بود و از آنجا با هواپیما خارج شده بود و سفارت اردن نیز به روشی مشابه دنبال خواهد شد.

همدی، رئیس RSF اوایل روز شنبه در فیس بوک گفت که او تماس تلفنی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دریافت کرده است که در آن آنها “بر لزوم پایبندی به آتش بس کامل و تامین حفاظت از کارکنان بشردوستانه و پزشکی تاکید کردند.”

RSF اعلام کرد که آماده است تا تمام فرودگاه ها را تا حدی باز کند تا امکان تخلیه فراهم شود. با این حال، فرودگاه بین المللی خارطوم گرفتار درگیری شده است و وضعیت سایر فرودگاه ها یا کنترل نیروهای RSF بر آنها نامشخص است.

بیمارستان ها ضربه

در اومدورمان، یکی از شهرهای خواهرخواندۀ خارطوم، ترس از سرنوشت زندانیان در زندان الهدی، بزرگترین زندان سودان، وجود داشت.

ارتش روز جمعه نیروهای RSF را به حمله به زندان متهم کرد که نیروهای شبه نظامی آن را رد کردند. وکلای یک زندانی در آنجا در بیانیه ای گفتند که یک گروه مسلح به زور زندان را تخلیه کرده اند و محل نگهداری زندانیان مشخص نیست.

اتحادیه پزشکان سودان بامداد روز شنبه اعلام کرد که بیش از دو سوم بیمارستان ها در مناطق درگیری از کار افتاده اند و 32 بیمارستان به اجبار توسط سربازان تخلیه شده یا در تیراندازی متقابل گرفتار شده اند.

برخی از بیمارستان های باقی مانده که فاقد آب، پرسنل و برق کافی هستند، فقط کمک های اولیه را ارائه می کردند. مردم درخواست های فوری برای کمک های پزشکی، انتقال به بیمارستان و تجویز دارو را در رسانه های اجتماعی ارسال کردند.

هر گونه تسلیم شدن در نبرد در روز شنبه ممکن است عجله ناامیدانه بسیاری از ساکنان خارطوم را برای فرار از جنگ، پس از گذراندن روزهایی که در خانه ها یا مناطق محلی خود در زیر بمباران گیر افتاده اند و جنگجویان در خیابان ها پرسه می زنند، سرعت بخشد.

سودان با هفت کشور همسایه است و بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد. خصومت ها خطر افزایش تنش های منطقه ای را به همراه دارد.

این خشونت ها به دلیل اختلاف نظر بر سر طرحی با حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید چهار سال پس از سقوط عمر البشیر مستبد و دو سال پس از کودتای نظامی آغاز شد.

هر دو طرف طرف دیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم می کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)