اختلاف بر سر جنگ روسیه دوباره مدیران مالی G-20 را با مشکل مواجه می کند

اختلاف بر سر جنگ روسیه دوباره مدیران مالی G-20 را با مشکل مواجه می کند

این بن بست در نشست وزرای خارجه گروه 20 در ماه مارس ادامه یافت.

روسای مالی گروه 20 از صدور بیانیه مورد توافق در نشست هفته جاری خود در واشنگتن صرف نظر کردند و اختلافات ایجاد شده توسط حمله روسیه به اوکراین را گسترش دادند.

هند که ریاست گروه ۲۰ را در سال جاری برعهده دارد، روز پنجشنبه پس از گردهمایی در حاشیه نشست های بهاری صندوق بین المللی پول، بیانیه ای را منتشر کرد – در مقایسه با بیانیه های معمولی.

در بیانیه روز پنجشنبه آمده است که کشورها درباره «چالش‌های کلیدی چشم‌انداز اقتصاد جهانی، از جمله جنگ در اوکراین، ناامنی غذایی و انرژی، تغییرات آب‌وهوایی، و خطرات اخیر برای ثبات مالی» گفتگو کردند.

علاوه بر این، “اعضا توافق کردند که G-20 می تواند در ایجاد یک درک مشترک در زمینه ایجاد یک محیط مساعد برای بهبود اقتصاد جهانی، و اطمینان از اینکه آسیب پذیرترین کشورها و بخش های جمعیت به اندازه کافی محافظت می شوند، کمک کند.”

در گردهمایی قبلی وزیران در ماه فوریه در بنگلور، آنها بیانیه طولانی تری صادر کردند که در آن خاطرنشان شد روسیه و چین از موافقت با دو بند که به جنگ می پرداختند خودداری کردند.

این بن بست در نشست وزرای خارجه گروه 20 در ماه مارس ادامه یافت، که پس از اینکه چین و روسیه از پیوستن به دیگر اعضا خودداری کردند در بیانیه ای که در آن اکثر آنها جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین را محکوم کردند، بدون اجماع پایان یافت.

بیانیه های گروه 20 معمولاً توافق این گروه را در مورد آنچه که به عنوان بزرگترین چالش برای اقتصاد جهانی می بیند و نحوه رسیدگی به آنها بیان می کند. در حالی که مذاکرات پیرامون زبان اغلب ممکن است دشوار باشد، جنگ اساساً توافق را غیرممکن کرده است، روسیه و چین تقریباً تمام تلاش‌ها برای رسیدگی به درگیری را رد می‌کنند.

فقدان اجماع از آن جلسه فوریه، عقب نشینی از اجماعی است که در اجلاس سران رهبران در بالی، اندونزی، در ماه نوامبر به دست آمد. پیش نویس ها توانستند همه را با زبان سازش به چالش بکشند.