اخترشناسان سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی پیدا کردند – RT World News

سیاره فراخورشیدی با جرم حدود 70 درصد مشتری و 1.4 برابر اندازه آن توسط ستاره شناسان آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی هند (PRL) کشف شده است. این غول بزرگ 752 سال نوری از زمین فاصله دارد و مداری باورنکردنی دارد.

این کشف جدید توسط سازمان تحقیقات فضایی هند در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای فاش شد که می‌گوید جست‌وجوی سریع شعاعی Abu-sky این کشور (PARAS) حرکات سیاره فراخورشیدی تازه کشف‌شده را بین دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ اندازه‌گیری کرده است.

این سیاره که با نام HD 82139 یا TOI 1789 بسته به روش فهرست نویسی استفاده می شود، بسیار داغ است – با دمای سطحی تا 2000 درجه کلوین.

ادامه مطلب


مسکو مدعی است که هند ممکن است با وجود خطر تحریم‌های آمریکا، سامانه دفاع ضد تسلیحات فضایی اس-500 روسیه را در اولین قرارداد تسلیحاتی در جهان بخرد.

به گفته آژانس فضایی، PRL هند با سرعت شعاعی پیشرفته جستجوی آسمان ابو (PARAS)، یک طیف‌نگار تغذیه‌شده با فیبر نوری، سیاره فراخورشیدی و حرکات آن را از رصدخانه کوه ابو رصد کرد. این سیاره نه تنها بسیار داغ است، بلکه یکی از نزدیک ترین سیاره ها به یک ستاره در حال گردش است که تاکنون کشف شده است.

اندازه‌گیری‌های به‌دست‌آمده از طریق PARAS توسط طیف‌نگار TCES آلمان در ماه آوریل تأیید شد و با مشاهدات نورسنجی مستقل از تلسکوپ 43 سانتی‌متری PRL، که همچنین در کوه ابو واقع شده است، تأیید شد.

این سیاره فراخورشیدی یک مدار غیرعادی سریع دارد – فقط 3.2 روز. سرعت نشان می دهد که فاصله آن از ستاره میزبانش یک دهم فاصله بین عطارد و خورشید است. این باعث می شود که سیاره فراخورشیدی یکی از کمتر از 10 منظومه خورشیدی باشد که تاکنون کشف شده است. سیاره جدید با توجه به نزدیکی به ستاره میزبانش – یک گوی پیر با جرم 1.5 برابر خورشید – یکی از کم تراکم ترین سیاراتی است که تاکنون کشف شده است.

سیاراتی بسیار نزدیک به ستاره های میزبان خود، با فاصله کمتر از 0.1 واحد نجومی و جرمی بین 0.25 تا چندین برابر مشتری، به عنوان شناخته می شوند. “مشتری های داغ.”

آژانس فضایی هند از کشف سیاره جدید به عنوان یک فرصت برای درک ما از مکانیسم‌های مختلف مسئول تورم در مشتری داغ و شکل‌گیری و تکامل منظومه‌های سیاره‌ای در اطراف ستاره‌های در حال تکامل و پیری را افزایش دهیم.» این دومین سیاره ای است که توسط PARAS کشف شده است، با یک کشف قبلی در سال 2018.

این داستان را دوست دارید؟ با یک دوست به اشتراک بگذارید!