اثربخشی واکسن در برابر افت شدید کووید: WHO

اثربخشی واکسن در برابر افت شدید کووید: WHO

WHO گفت که نوع Omicron کووید-19 نباید به عنوان “خفیف” نادیده گرفته شود. (فایل)

ژنو:

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه‌شنبه اعلام کرد که واکسن‌های کووید-19 در پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ کمی کمتر کارآمد شده‌اند، اما “محافظت قابل توجهی” ارائه می‌کنند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت، نوع Omicron که ماه گذشته برای اولین بار در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شد، اکنون توسط 77 کشور گزارش شده است و احتمالاً در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد، اما نباید آن را به عنوان “خفیف” نادیده گرفت.

تدروس در یک نشست آنلاین گفت: “Omicron با سرعتی در حال گسترش است که در هیچ گونه قبلی ندیده بودیم.” “حتی اگر Omicron باعث بیماری کمتر شدید شود، تعداد زیاد موارد می تواند بار دیگر سیستم های بهداشتی ناآماده را تحت تاثیر قرار دهد.”

او بدون اشاره به جزئیات گفت: «شواهد تکاملی حاکی از کاهش اندک اثربخشی واکسن‌ها در برابر بیماری‌های شدید و مرگ و کاهش در پیشگیری از بیماری یا عفونت خفیف است.

یک مطالعه واقعی که روز سه شنبه منتشر شد نشان داد واکسن کووید-19 Pfizer-BioNTech در آفریقای جنوبی در دور نگه داشتن افراد آلوده به ویروس از بیمارستان از زمانی که نوع Omicron ظاهر شد، کمتر موثر بوده است.

مایک رایان، مدیر فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت، گفت که واکسن‌ها شکست نمی‌خورند و محافظت قابل توجهی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ایجاد می‌کنند.

“سوال این است که واکسن‌های فعلی که ما استفاده می‌کنیم چقدر محافظت می‌کنند و در حال حاضر در برابر همه انواع آن نجات‌دهنده هستند، و تا چه حد ما هیچ گونه محافظتی را در برابر بیماری شدید و مرگ در برابر Omicron از دست می‌دهیم. داده‌ها به سمت آنجا اشاره می‌کنند. محافظت قابل توجهی است.”

رایان گفت که با توجه به گسترش بسیار سریع نوع Omicron که از سویه غالب جهانی دلتا پیشی گرفته است، به اوج این موج عفونت ها “چند هفته” باقی مانده است.

تدروس گفت واکسن های تقویت کننده واکسن می توانند در مهار گسترش کووید-19 نقش داشته باشند تا زمانی که افرادی که بیشتر به محافظت نیاز دارند نیز به تزریقات دسترسی داشته باشند.

او گفت: “مسئله اولویت بندی است. ترتیب مهم است. دادن تقویت کننده ها به گروه هایی که در معرض خطر کم بیماری یا مرگ قرار دارند، به سادگی جان افرادی که در معرض خطر هستند و به دلیل محدودیت های عرضه همچنان منتظر دوز اولیه خود هستند، به خطر می اندازد.”

وی گفت: از سوی دیگر، دادن دوزهای اضافی به افراد در معرض خطر می تواند جان بیشتری را نسبت به دادن دوز اولیه به افراد در معرض خطر نجات دهد.

تدروس خاطرنشان کرد که ظهور Omicron برخی کشورها را بر آن داشته تا برنامه های تقویت کننده COVID-19 را برای کل جمعیت بزرگسال خود اجرا کنند، حتی در حالی که محققان شواهدی برای اثربخشی تقویت کننده ها در برابر این نوع ندارند.

او گفت: «سازمان بهداشت جهانی نگران است که چنین برنامه‌هایی احتکار واکسن را که امسال شاهد بودیم تکرار کند و بی عدالتی را تشدید کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)