اتحادیه اروپا درباره حکم زندان آنگ سان سوچی

اتحادیه اروپا حکم زندان آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار را محکوم کرد. (فایل)

بروکسل:

اتحادیه اروپا روز دوشنبه زندانی شدن آنگ سان سوچی رهبر برکنار شده توسط حکومت میانمار را محکوم کرد و آن را “با انگیزه سیاسی” و “نقض آشکار حقوق بشر” خواند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از 27 کشور عضو، گفت حکم سوچی “نماینده گام دیگری در جهت از بین بردن حاکمیت قانون است”.

سوچی، 76 ساله، از زمانی که ژنرال ها کودتا کردند و دولت او را در 1 فوریه سرنگون کردند، بازداشت شد و به دوره کوتاه دموکراسی این کشور آسیای جنوب شرقی پایان داد.

او از آن زمان با یک سری اتهامات از جمله نقض قانون اسرار رسمی، فساد اداری و تقلب در انتخابات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و در صورت محکومیت در تمامی موارد، با ده ها سال زندان مواجه خواهد شد.

روز دوشنبه، برنده جایزه صلح نوبل 1991 به دو سال به دلیل تحریک علیه ارتش و دو سال دیگر به دلیل نقض محدودیت های کووید محکوم شد.

رئیس جمهور سابق وین ماینت نیز به همین اتهام به چهار سال محکوم شد.

بورل گفت: «اتحادیه اروپا به شدت این حکم با انگیزه سیاسی را محکوم می‌کند، که یک شکست بزرگ دیگر برای دموکراسی در میانمار از زمان کودتای نظامی 1 فوریه 2021 است.

وی گفت: «اقدامات ارتش نشان دهنده تحقیر کامل اراده مردم است که به وضوح در انتخابات نوامبر 2020 بیان شد.

وی با قدردانی از مردم میانمار برای رد کودتا افزود: «ضروری است که مقامات نظامی میانمار اجازه بازگشت سریع میانمار به مسیر دموکراسی را بدهند».

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)