ابی احمد سرباز سابق، برنده جایزه نوبل نخست وزیر اتیوپی در خط مقدم، شورشیان نزدیک پایتخت

سرباز سابق و برنده جایزه نوبل نخست وزیر اتیوپی در خط مقدم، شورشیان نزدیک پایتخت

آدیس آبابا:

رسانه‌های وابسته به دولت اعلام کردند، ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی روز چهارشنبه در خط مقدم قرار داشت، جایی که نیروهای دولتی در حال نبرد با شورشیان از شمالی‌ترین منطقه تیگری هستند.

هشدار بین المللی در مورد تشدید درگیری یک ساله به صدا درآمده است و دولت های خارجی را بر آن داشته است که به شهروندان خود بگویند در میان ترس از اینکه شورشیان تیگرایان به سمت آدیس آبابا پایتخت راهپیمایی کنند، آنجا را ترک کنند.

شرکت پخش فانا گزارش داد که ابی، برنده جایزه صلح نوبل 2019، “اکنون ضد حمله را رهبری می کند” و “از روز گذشته رهبری میدان نبرد را بر عهده داشته است.”

مشخص نبود دقیقاً ابی، اپراتور سابق رادیو در ارتش که به درجه ستوانی رسید، کجا مستقر شده بود، و رسانه های دولتی تصاویری از او را در میدان پخش نکردند.

مقامات به درخواست ها برای جزئیات در مورد ماموریت و محل نگهداری او پاسخی نداده اند.

جنگ در شمال دومین کشور پرجمعیت آفریقا هزاران نفر را کشته و صدها هزار نفر را به شرایط قحطی مانند واداشته است.

روز چهارشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هنگام سفر به کلمبیا به مناسبت پنجمین سالگرد توافق صلح بین دولت و شورشیان سابق فارک، خواستار پایان سریع درگیری‌ها شد.

او گفت: «فرآیند صلح در کلمبیا به من الهام می‌دهد تا امروز از قهرمانان درگیری در اتیوپی درخواست فوری برای آتش‌بس بی‌قید و شرط و فوری برای نجات کشور داشته باشم».

فرستادگان خارجی نیز دیوانه وار برای آتش بس فشار آورده اند، اگرچه نشانه های اندکی وجود دارد که یک پیشرفت در راه است.

جفری فلتمن، فرستاده ویژه واشنگتن برای شاخ آفریقا، روز سه‌شنبه گفت که “پیشرفت نوپا” خطر “پیشرفتن از تشدید تنش نظامی دو طرف” را دارد.

جنگ در نوامبر 2020 آغاز شد، زمانی که ابی نیروهایی را به تیگری فرستاد تا حزب حاکم خود، جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF) را سرنگون کند.

او گفت که این اقدام در پاسخ به حملات TPLF به اردوگاه‌های ارتش فدرال بود و نوید یک پیروزی سریع را داد، اما در اواخر ژوئن، شورشیان بیشتر Tigray از جمله پایتخت آن Mekele را بازپس گرفتند.

از آن زمان TPLF به مناطق همسایه آمهارا و آفار حمله کرده است و این هفته مدعی شد که شهری را در 220 کیلومتری آدیس آبابا تصرف کرده است.

استخدام های جدید

فانا روز چهارشنبه گفت، اعلام ابی در روز دوشنبه مبنی بر اعزام او به جبهه “بسیاری را ترغیب کرد تا به کمپین بقا بپیوندند.”

صدها نفر از نیروهای جدید در مراسمی که روز چهارشنبه به افتخار آنها در منطقه کولفه پایتخت برگزار شد، شرکت کردند.

در حالی که مقامات گوسفند و گاو را در کامیون‌هایی که به سمت شمال می‌رفتند جمع می‌کردند، سربازان استخدام شده به آهنگ‌ها و سرودهای میهن‌پرستانه سر می‌زدند.

تسفای شرفه، یک راننده 42 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی یک رهبر صندلی و تاج و تخت خود را رها می کند، نجات کشورش است.

در میان کسانی که می‌گویند می‌جنگند، فییسا لیلسا، دونده مسافت و دارنده مدال نقره المپیک است که به رسانه‌های دولتی گفت که پیشروی شورشیان “فرصتی بزرگ” برای دفاع از کشور است.

دونده ماراتن با بالا بردن و ضربدری دستانش در پایان مسابقه ماراتن در المپیک 2016 در ریودوژانیرو، شهرت سیاسی به دست آورد – یک ژست همبستگی با همتایان اوروموهای قومی که در اعتراض به سوء استفاده های انجام شده در طول تقریباً سه دهه حکومت TPLF کشته شدند.

خروج

حتی در حالی که شهروندان را برای مبارزه جمع می کند، دولت ابی اصرار دارد که دستاوردهای TPLF بیش از حد اعلام شده است، و از آنچه به عنوان پوشش رسانه ای پرحاشیه و توصیه های امنیتی هشداردهنده سفارتخانه های غربی توصیف می کند، انتقاد می کند.

جنگ با گزارش‌های قتل‌عام‌ها و تجاوزهای جمعی منجر به یک بحران انسانی شده است، و روز چهارشنبه سازمان ملل نسبت به گزارش‌های مربوط به آوارگی گسترده از غرب تیگری، جایی که ایالات متحده قبلاً درباره پاکسازی قومی هشدار داده بود، ابراز نگرانی کرد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مقامات منطقه تیگری از 8000 مهاجر جدید گزارش می دهند که احتمالاً تا 20000 نفر می رسد.

چندین شاهد از بازداشت گسترده غیرنظامیان تیگرایان در غرب تیگری در روزهای اخیر به خبرگزاری فرانسه گفته اند.

نیروهای آمهارا یک سال پیش منطقه مورد مناقشه شدید را اشغال کردند و مقامات آمهارا TPLF را به الحاق غیرقانونی آن سه دهه قبل متهم کردند.

همانطور که غیرنظامیان آمهارا در طول سال گذشته به آنجا سرازیر شده‌اند، ده‌ها هزار نفر از تیگریایی‌ها فرار کرده‌اند – یا از غرب به سودان یا شرق و عمیق‌تر به Tigray.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)