ابزاری برای پیش‌بینی شروع زوال عقل با دقت 92 درصد فاش شد – RT World News

یک مطالعه جدید ادعا می کند که هوش مصنوعی اکنون می تواند پیش بینی کند که آیا فردی در عرض دو سال دچار زوال عقل می شود یا خیر. محققان امیدوارند که این فناوری تشخیص های نادرست را کاهش دهد و به پزشکان کمک کند تا زودتر این بیماری را تشخیص دهند.

محققان دانشگاه اکستر در بریتانیا داده‌های بیش از 15000 بیمار کلینیک حافظه در ایالات متحده را گرفتند و از این اطلاعات برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوها در بین آنها استفاده کردند. بر اساس مطالعه ای که دانشمندان در روز پنجشنبه منتشر کردند، پس از تجزیه و تحلیل این داده ها، هوش مصنوعی توانست تشخیص دهد که چه کسانی در طی دو سال آینده به زوال عقل مبتلا می شوند.


واکسن بینی آلزایمر روی افراد آزمایش می شود

حدود 258 متغیر برای تعیین خطر زوال عقل هر بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، اما الگوریتم یادگیری ماشینی تنها با شش مورد از این متغیرها توانست به سطح دقت 91 درصد برسد.

علاوه بر این، محققان کشف کردند که در حدود 8 درصد از بیماران به اشتباه زوال عقل تشخیص داده شده است که سیستم هوش مصنوعی 80 درصد از این تشخیص های اشتباه را پیدا کرده است.

در حال حاضر، پزشکان می توانند از تعدادی کمک تصمیم گیری برای پیش بینی خطر ابتلا به زوال عقل در یک جدول زمانی طولانی تر استفاده کنند، مانند امتیاز خطر CAIDE، که خطر 20 ساله زوال عقل را در افراد میانسال پیش بینی می کند. و امتیاز BDSI، که بیماران مسن در معرض خطر زوال عقل را در شش سال آینده شناسایی می کند. با این حال، هنوز هیچ کمک تصمیم گیری برای پیش بینی شروع بیماری در چنین دوره کوتاهی ایجاد نشده است.

“این پتانسیل کاهش حدس و گمان در عمل بالینی و بهبود قابل توجه مسیر تشخیصی را دارد و به خانواده ها کمک می کند تا به سرعت و تا حد امکان دقیق به حمایت مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.” پروفسور دیوید لیولین، نویسنده مطالعه، گفت.

بیماران اغلب به کلینیک های حافظه مراجعه می کنند که از اختلال شناختی خفیف رنج می برند، که سپس به زوال عقل تبدیل می شود. محققان امیدوارند با غربالگری افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند، بتوانند به پزشکان کمک کنند تا افرادی را که نیاز به مراقبت های بعدی دارند، در اولویت قرار دهند.

زوال عقل یک اصطلاح فراگیر برای طیفی از اختلالات عصبی پیشرونده است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد، که بیماری آلزایمر شایع ترین آنهاست. بر اساس گزارش بین المللی بیماری آلزایمر، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2020 با زوال عقل زندگی می کردند. پیش‌بینی می‌شود با افزایش نسبت سالمندان در سراسر جهان، این تعداد دو برابر شود و در سال 2030 به 78 میلیون و در سال 2050 به 139 میلیون برسد.