آیا نوع کووید Omicron می تواند بیماری خفیف تری به همراه داشته باشد؟

توضیح دهنده: آیا نوع Omicron می تواند بیماری خفیف تری به همراه داشته باشد؟

نوع Omicron این نگرانی را ایجاد کرده است که می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی واکسن ها را تضعیف کند.

نوع Omicron که اکنون در جنوب آفریقا گسترش یافته و در بیش از 30 کشور دیگر شناسایی شده است، نگرانی هایی را ایجاد کرده است که می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی واکسن ها در برابر COVID-19 را تضعیف کند.

با این حال، در حالی که دانشمندان برای درک عواقب کامل Omicron رقابت می کنند، برخی همچنین می پرسند که آیا این نسخه جدید کروناویروس ممکن است باعث بیماری خفیف تری نسبت به نسخه های قبلی خود شود یا خیر. در حالی که آنها هشدار می دهند که برای نتیجه گیری خیلی زود است، آنچه تاکنون شناخته شده است به شرح زیر است:

داده ها چه چیزی را نشان می دهند؟

شواهد از موارد اولیه نوع جدید محدود است.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، از میان 70 مورد گزارش شده در اروپا که شامل اطلاعاتی درباره شدت بیماری بود، نیمی از بیماران هیچ علامتی نداشتند و نیمی دیگر علائم خفیف داشتند.

هیچ موردی از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ وجود نداشت. با این حال، آژانس اروپایی گفت که برای ارزیابی دقیق عوارض بیماری به داده هایی در مورد صدها مورد نیاز دارد که تخمین می زند ممکن است چندین هفته طول بکشد. علاوه بر این، بیشتر موارد شناسایی شده در اروپا تاکنون در افراد جوان‌تری بوده است که به طور کامل واکسینه شده‌اند، و این باعث می‌شود که آنها کمتر دچار بیماری شدید شوند.

در آفریقای جنوبی، جایی که تعداد روزانه موارد گزارش شده کووید-19 در روز چهارشنبه دو برابر شد و به 8561 نفر رسید، علائم برای بیمارانی که مجدداً آلوده شده اند و کسانی که پس از واکسیناسیون آلوده شده اند خفیف به نظر می رسد.

دکتر کارلوس دل ریو، کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه اموری، “برخی شواهد از آفریقای جنوبی نشان می دهد که ممکن است در واقع باعث بیماری خفیف تر شود، اما من به شما هشدار می دهم که بسیاری از بیماران آفریقای جنوبی در ابتدا در میان دانشجویان جوان بودند.” آتلانتا، روز پنجشنبه در جریان یک جلسه توجیهی آنلاین از انجمن بیماری های عفونی آمریکا گفت.

آیا Omicron یک نسخه «کمتر مناسب» از کرونا است؟

در حالی که داده های مربوط به عفونت های دنیای واقعی همچنان در حال ظهور است، دانشمندان در حال انجام مطالعات آزمایشگاهی برای رمزگشایی Omicron هستند. این نوع دارای حدود 50 جهش است که قبلاً به صورت ترکیبی دیده نشده بود، از جمله بیش از 30 جهش در پروتئین سنبله ای که ویروس کرونا از آن برای اتصال به سلول های انسانی استفاده می کند. واکسن هایی که در حال حاضر استفاده می شوند، پروتئین را افزایش می دهند.

دکتر جان ویری، مدیر مؤسسه ایمونولوژی پن در فیلادلفیا، گفت: «معمولاً وقتی ویروس‌ها جهش‌های زیادی را جمع می‌کنند، مقداری تناسب اندام را از دست می‌دهند. او گفت که برخی جهش‌های Omicron ممکن است توانایی جدا شدن ویروس را مختل کند و رفتار پروتئین اسپایک را تغییر دهد.

برخی از دانشمندان این نظریه را مطرح کرده اند که Omicron ممکن است در طی چند ماه در یک فرد دارای نقص ایمنی مانند یک بیمار HIV در جنوب آفریقا ایجاد شده باشد. هری گفت، اگر چنین است، “ویروس برای کشتن آن میزبان سازگار شده است.”

تئوری های رقیب وجود دارد مبنی بر اینکه آخرین نوع از یک میزبان حیوان تکامل یافته است.

آیا Omicron تبدیل به نوع غالب خواهد شد؟

سوال اصلی دیگری که در مورد Omicron وجود دارد این است که آیا از نوع دلتا که هنوز هم اکثریت قریب به اتفاق عفونت های شناخته شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد، پیشی می گیرد یا خیر. سامیت چاندا، محقق بیماری‌های عفونی در بخش تحقیقات ایمونولوژی و میکروبیولوژی اسکریپس در سن دیگو، گفت: اگر Omicron غالب شود، اما باعث بیماری خفیف‌تر شود، می‌تواند نقطه عطفی باشد تا ویروس در نهایت به یک تهدید فصلی مانند آنفولانزا تبدیل شود.

آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که نوع Omicron می تواند مسئول بیش از نیمی از کل عفونت های COVID-19 در اروپا ظرف چند ماه باشد.

در حالی که تحقیقات در مورد Omicron در حال انجام است، کارشناسان بیماری می‌گویند که مردم باید با دریافت واکسن‌های اولیه یا واکسن‌های تقویتی و همچنین پوشیدن ماسک در محیط‌های سرپوشیده یا شلوغ، تهویه اتاق‌ها و شستن دست‌ها مراقب ویروس کرونا باشند.