آنچه تاکنون می دانیم – اخبار جهانی RT

دانشمندان در مورد نوع جدید Omicron Covid-19 که برای اولین بار در بوتسوانا شناسایی شد، هشدار دادند که دارای “تعداد بسیار بالایی” جهش است که ممکن است امواج جدیدی از عفونت را ایجاد کند. پس چقدر خطرناک است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه نوع B.1.1.529 ویروس کرونای جدید را “Omicron” نامید. سویه جدید قبلاً توسط دانشمندان و روزنامه نگاران به عنوان نوع ‘Nu’ شناخته می شد.

Omicron به اروپا، آسیا و خاورمیانه رسیده است و طی دو هفته گذشته به سرعت در سراسر کشورهای جنوب آفریقا گسترش یافته است. دانشمندان در حال کار اضافی هستند تا بفهمند این نوع تأثیر چه تأثیری بر مسیر همه‌گیری کووید-19 خواهد داشت، اما چیزهایی وجود دارد که ما قبلاً می‌دانیم.

از کجا آمده؟

اولین موارد B.1.1.529 در بوتسوانا از نمونه های گرفته شده در 11 نوامبر شناسایی شد. سه روز بعد بود که آفریقای جنوبی اولین مورد خود را از این گونه ثبت کرد.

کجا شیوع پیدا کرده است؟

به نظر می رسد که این سویه به سرعت در جنوب آفریقا گسترش یافته است، و به گفته تولیو دی اولیویرا، مدیر مرکز پاسخگویی به همه گیری و نوآوری در آفریقای جنوبی، در حال حاضر 90 درصد موارد را در استان گاتنگ – ایالت هایولد که محل زندگی اصلی است، تشکیل می دهد. شهرهای پرتوریا و ژوهانسبورگ

کجا می رود؟

این نوع از آن زمان با توالی یابی ژنوم در اسرائیل و هنگ کنگ شناسایی شده است. مقامات بهداشتی در اسرائیل گفتند که یک مورد B.1.1.529 را در روز جمعه در مسافری که از مالاوی باز می گشت ثبت کرده اند. دو نفر دیگر تحت نظر هستند. هنگ کنگ روز پنجشنبه اولین مورد ابتلا به این ویروس را در مسافری که از آفریقای جنوبی وارد شده بود، ثبت کرد. این فرد فرد دیگری را در یک هتل قرنطینه آلوده کرده است، جایی که عامل انتقال آن به یک “خود خواه” ماسک صورت به سبک دریچه ای.

بلژیک اولین کشور اروپایی بود که روز جمعه این نوع را شناسایی کرد. در مسافری که روز دوشنبه از مصر بازگشته بود پیدا شد.

آیا می توان آن را متوقف کرد؟

خوشبختانه. بریتانیا به سرعت به این ویروس واکنش نشان داد و پروازها از آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرد. اتحادیه اروپا گفته است که از این روش پیروی خواهد کرد، در حالی که اسرائیل “فهرست قرمز” خود را برای جلوگیری از رسیدن موارد بیشتر به کشور شام به روز کرده است.

تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، ممنوعیت پرواز یا محدودیت‌های سختی را برای افرادی که از آفریقای جنوبی وارد می‌شوند وضع کرده‌اند.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد که تمامی افرادی که وارد این کشور می‌شوند باید به مدت 14 روز قرنطینه شوند، حتی اگر به طور کامل علیه کووید-19 واکسینه شده باشند. مقامات هلندی از نیمه شب تمام پروازها از آفریقای جنوبی را ممنوع کردند.

ادامه مطلب


سویه کووید

چقدر خطرناک است؟

دانشمندان در سراسر جهان با پیش‌بینی‌های اولیه خود زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. دکتر تام پیکوک، ویروس شناس در امپریال کالج لندن، اشاره کرد که این نوع دارای یک “میزان فوق العاده بالای جهش سنبله، [which] نشان می دهد که این می تواند واقعاً نگران کننده باشد. در یک پست در یک وب سایت به اشتراک گذاری ژنوم.

آی تی “بسیار، بسیار باید به دلیل آن مشخصات هولناک سنبله نظارت شود.” دانشمند امپریال کالج گفت در یک سری توییت طاووس در پاسخ به یکی از پیروان گفت که این جهش ظاهر می شود.بدتردر نگاه اول نسبت به دیگران، اما اشاره کرد که می تواند باشد “یک خوشه عجیب و غریب که خیلی قابل انتقال نیست.”

Omicron به داشتن 32 جهش در پروتئین سنبله شناخته شده است – بخشی از ویروس که بر روی سطح بیرون زده و مانند سنبله ظاهر می شود و نقش مهمی در نحوه آلوده کردن پاتوژن میزبان خود دارد. بیشتر واکسن‌ها بر اساس مشخصات پروتئینی اسپایک ویروس طراحی می‌شوند، بنابراین جهش در این بخش از ویروس می‌تواند شکست عفونت را برای بدن سخت‌تر کند.

دکتر ماریا ون کرخوف، رئیس فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید-19، در سخنانی در روز پنجشنبه اعتراف کرد که اطلاعات کمی در مورد نوع آن وجود دارد و کمتر از 100 توالی ژنومی کامل برای بررسی در دسترس است. با این حال، آژانس امنیت بهداشت بریتانیا قبلاً آن را فراخوانده است “بدترین گونه ای که تاکنون دیده ایم.”

“این نوع دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده هستند.” WHO در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، گفت. شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر عفونت مجدد با این نوع است.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

ویروس ها جهش می یابند “اغلب و به طور تصادفی” دکتر میرا چاند، مدیر حوادث کووید-19 در آژانس امنیت بهداشت بریتانیا، خاطرنشان کرد. چاند به گاردین گفت که غیرعادی نیست که تعداد کمی از موارد با مجموعه‌های جدیدی از جهش‌ها ایجاد شوند.

بعدش چی پیش میاد؟

در حالی که اخبار مربوط به این نوع ممکن است باعث وحشت جهانی شده باشد و باعث سقوط بازارهای سهام شده باشد، ما هنوز نمی دانیم که این گونه چقدر قابل انتقال است یا اینکه آیا می تواند از مصونیت ناشی از واکسن فرار کند یا خیر. ون کرخوف این اطمینان را ارائه کرد “هر گونه گونه ای که شواهدی از گسترش را نشان دهد به سرعت ارزیابی می شود.” او افزود، با این حال، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بینشی واقعی از تأثیر سویه جدید به دست آید.

اگر این داستان را دوست دارید، آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید!