آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا

بلینکن: «کاروان دیپلماتیک ایالات متحده روز دوشنبه در سودان به آتش کشیده شد

درگیری بین ارتش و شبه نظامیان در سودان حدود 200 کشته برجای گذاشته است.

Karuizawa، ژاپن:

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با دو ژنرال که نیروهای متخاصم در سودان را رهبری می کردند، گفتگو کرد و بر ضرورت دستیابی به آتش بس تأکید کرد.

بلینکن همچنین تایید کرد که روز دوشنبه به کاروان دیپلماتیک ایالات متحده تیراندازی شده است، هر چند افرادی که داخل آن بودند آسیبی ندیدند، که او آن را اقدامی “بی پروا” خواند.

ودانت پاتل، سخنگوی بلینکن، که برای نشست وزرای خارجه گروه 7 در ژاپن به سر می برد، تماس های جداگانه ای با فرماندهان نیروهای مسلح سودان و شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع داشت.

پاتل در بیانیه ای گفت: «وزیر نگرانی شدید خود را درباره کشته شدن و زخمی شدن بسیاری از غیرنظامیان سودانی به دلیل درگیری های مداوم و بی رویه ابراز کرد.

درگیری بین ارتش و شبه‌نظامی‌ها در سودان از زمانی که یک هفته جنگ قدرت در روز شنبه به خشونت‌های مرگبار تبدیل شد، حدود 200 کشته و 1800 زخمی برجای گذاشت.

درگیری بین نیروهای دو ژنرال است که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند – عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای قدرتمند پشتیبانی سریع را بر عهده دارد.

پاتل گفت، وقتی بلینکن با این دو مرد صحبت کرد، “بر مسئولیت دو ژنرال برای اطمینان از ایمنی و رفاه غیرنظامیان، پرسنل دیپلماتیک و کارکنان بشردوستانه تاکید کرد.”

او افزود که آتش بس “به افراد آسیب دیده از جنگ، اتحاد مجدد خانواده های سودانی و به جامعه بین المللی در خارطوم اجازه می دهد تا از امن بودن حضور خود اطمینان حاصل کند.”

بلینکن پیشنهاد کرد که حتی یک آتش‌بس 24 ساعته می‌تواند نقطه شروع خوبی برای کاهش تنش باشد و هشدار داد که درگیری‌ها بی‌احتیاطی غیرنظامیان و مقامات را به خطر می‌اندازند.

بلینکن به خبرنگاران گفت: “می توانم تأیید کنم که دیروز یک کاروان دیپلماتیک آمریکایی داشتیم که به آن شلیک شد. همه مردم ما سالم و سالم هستند.”

اما این اقدام بی پروا، غیرمسئولانه و البته ناامن بود.»

روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، بار دیگر از طرف های درگیر سودان خواست “فوراً خصومت ها را متوقف کنند”.

تحلیلگران می گویند که جنگ در پایتخت این کشور بی ثبات مزمن بی سابقه است و علی رغم درخواست های منطقه ای و جهانی برای آتش بس، می تواند طولانی شود.

نبردها در سرتاسر کشور پهناور رخ داده است و ترس از سرریز منطقه وجود دارد. این درگیری شاهد حملات هوایی، توپخانه و تیراندازی شدید بوده است.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که سفیر اتحادیه اروپا در سودان روز دوشنبه در خانه خود در این شهر مورد حمله قرار گرفت. یک سخنگوی به خبرگزاری فرانسه گفت که این دیپلمات کهنه کار پس از این حمله خوب است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)