آمریکا متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، نیروهای نظامی بیشتری در اروپای شرقی افزایش دهد

آمریکا متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، نیروهای نظامی بیشتری در اروپای شرقی افزایش دهد

ایالات متحده گفته است که “آسیب اقتصادی شدید” را به روسیه تحمیل خواهد کرد. (فایل)

واشنگتن:

کاخ سفید روز دوشنبه هشدار داد که در آستانه مذاکرات جو بایدن و ولادیمیر پوتین، ایالات متحده “آسیب اقتصادی شدید” را به روسیه تحمیل خواهد کرد و حضور نظامی خود را در شرق اروپا افزایش خواهد داد، اگر مسکو به اوکراین حمله کند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور آمریکا همچنین به سرعت به همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، از جزئیات گفتگو با پوتین که روز سه شنبه از طریق ویدئو کنفرانس انجام می شود، اطلاع خواهد داد، زیرا ده ها هزار نیروی روسی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده اند.

این مقام گفت کاخ سفید نمی داند که آیا پوتین تصمیمی برای راه اندازی نیروهای نظامی خود علیه اوکراین گرفته است یا خیر – و در صورت انجام این کار از تهدید مداخله مستقیم نیروی نظامی آمریکایی خودداری کرد.

این مقام به دلیل ناشناس ماندن گفت، اما بایدن روشن خواهد کرد که «در صورتی که (روسیه) با تشدید تنش نظامی به پیش برود، «هزینه‌های واقعی، معنادار و پایداری برای انتخاب پیشروی در پی خواهد داشت».

این مقام گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی آماده هستند تا در صورت حمله روسیه “اقدامات متقابل اقتصادی قابل توجهی را انجام دهند… که صدمات اقتصادی قابل توجه و شدیدی بر اقتصاد روسیه تحمیل خواهد کرد”.

علاوه بر این، بایدن روشن خواهد کرد که اگر پوتین “به سمت خود حرکت کند، درخواست فزاینده ای از طرف متحدان شرقی و پاسخ مثبت ایالات متحده برای نیروها و توانایی ها و تمرین های اضافی وجود خواهد داشت.”

پاسخ هماهنگ

این مقام آمریکایی گفت که بایدن روز دوشنبه با متحدان کلیدی اروپایی برای هماهنگی مواضع آنها صحبت خواهد کرد و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز پیش از این با زلنسکی صحبت خواهد کرد.

به گفته این مقام، بایدن با تاکید بر هماهنگی نزدیک واشنگتن و کیف، پس از این تماس، زلنسکی را در جریان قرار خواهد داد.

اوکراین تخمین زده است که روسیه حدود 100000 سرباز در نزدیکی مرز خود دارد.

مسکو هرگونه نیات خصمانه را رد می کند و غرب را به تحریک، به ویژه با تمرینات نظامی در دریای سیاه، که بخشی از حوزه نفوذ خود می داند، متهم می کند.

و پوتین می خواهد از غرب وعده دهد که اوکراین بخشی از ناتو نخواهد شد، اتحاد فراآتلانتیکی که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است.

این مقام در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده آمادگی دارد در صورت حمله روسیه به اوکراین نیرو بفرستد، گفت: آنها “به دنبال این نیستند که در شرایطی قرار بگیرند که در آن تمرکز اقدامات متقابل ما استفاده مستقیم از نیروی نظامی آمریکایی باشد.”

این مقام افزود، چنین صحبت‌هایی می‌تواند تند تند درگیری باشد و ما ترجیح می‌دهیم این ارتباطات با روس‌ها خصوصی بماند.

پنتاگون به صراحت اعلام کرد که افزایش نیروهای روسیه را به عنوان یک تهدید جدی در نظر گرفته است.

لوید آستین وزیر دفاع “امروز صبح ریاست جلسه ای را با رهبران کلیدی بخش، از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش و ژنرال (تاد) ولترز در EUCom (فرماندهی اروپای ایالات متحده) برای گفتگو در مورد وضعیت اوکراین و البته جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت: در غرب روسیه.

کربی گفت: “او به شدت و از نزدیک توسط رهبران ارشد نظامی و سیاستی اینجا در وزارتخانه در مورد آنچه ما همچنان می بینیم مطلع می شود.”

کرملین اوایل دوشنبه اعلام کرد که مسکو انتظار “پیشرفت” از این تماس را ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «اگرچه روابط دوجانبه ما هنوز در وضعیت بسیار غم انگیزی است، اما هنوز احیا وجود دارد؛ گفت‌وگو در برخی زمینه‌ها آغاز می‌شود.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده همچنان معتقد است که توافقات مینسک بین روسیه و غرب در مورد اجرای آتش بس در جنگ اوکراین با جدایی طلبان طرفدار روسیه امکان پذیر است.

پرایس گفت: «ما معتقدیم فرصتی وجود دارد، پنجره‌ای برای حل دیپلماتیک این موضوع.

اما اگر روسیه به آن علاقه نشان ندهد، او گفت که ایالات متحده آماده است تا “اقدامات اقتصادی پر تاثیرگذاری را که ما در گذشته از استفاده از آنها خودداری کرده‌ایم” اعمال کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)