آمریکا: رقبای سودانی پس از کشته شدن صدها تن با آتش بس 72 ساعته موافقت کردند

آمریکا: رقبای سودانی پس از کشته شدن صدها تن با آتش بس 72 ساعته موافقت کردند

بحران سودان: سازمان ملل متحد هشدار داد که سودان به دنبال خشونت های مرگبار در “لبه پرتگاه” قرار دارد.

خارطوم:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که ژنرال‌های سودان پس از 10 روز جنگ شهری که صدها کشته، هزاران زخمی و مهاجرت گسترده خارجی‌ها را به دنبال داشت، با آتش‌بس سه روزه موافقت کردند.

پیشنهادهای قبلی برای توقف درگیری محقق نشد، اما بلینکن اعلام کرد: «به دنبال مذاکرات فشرده در 48 ساعت گذشته، نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) توافق کردند که آتش‌بس سراسری را از نیمه شب آغاز شود 24 آوریل، به مدت 72 ساعت.

بیانیه بلینکن دو ساعت قبل از اجرای آتش بس اعلام شد.

این امر پس از آن صورت گرفت که دبیرکل سازمان ملل متحد به سودان در پی درگیری بین رقبای خود که نبردهای بی سابقه ای را در پایتخت، خارطوم، و همچنین سایر نقاط کشور به راه انداخته اند، هشدار داد که در “لبه پرتگاه” قرار دارد.

این جنگ نیروهای وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان را در مقابل نیروهای معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد، قرار می دهد.

RSF از شبه‌نظامیان جنجاوید که عمر البشیر، رئیس‌جمهور وقت در دارفور راه انداخت، پدید آمد و منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه بشیر و دیگران شد.

به گفته آژانس های سازمان ملل حداقل 427 نفر کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

وزارت خارجه مصر گفت که در میان آخرین افرادی که جان خود را از دست داده اند، دستیار وابسته اداری سفارت قاهره در خارطوم است. به گفته این مقام، این مقام در حالی که از خانه به سمت سفارت می رفت تا مراحل تخلیه را پیگیری کند، کشته شد.

بیش از 4000 نفر در جریان تخلیه سازماندهی شده خارجی که از روز شنبه آغاز شد، کشور را ترک کرده اند.

ایالات متحده و چندین کشور اروپایی، خاورمیانه، آفریقایی و آسیایی مأموریت‌های اضطراری را برای امن کردن کارکنان سفارت خود و شهروندان مستقر در سودان از طریق جاده، هوا و دریا آغاز کردند.

اما میلیون ها سودانی قادر به فرار نیستند.

آنها در تلاشند تا از کمبود شدید آب، غذا، دارو و سوخت و همچنین قطعی برق و اینترنت جان سالم به در ببرند.

آژانس‌های سازمان ملل گزارش دادند که برخی از غیرنظامیان سودانی توانسته‌اند از “مناطق متاثر از جنگ، از جمله چاد، مصر و سودان جنوبی” فرار کنند.

عطیه عبدالله، رئیس اتحادیه پزشکان، که روز دوشنبه گزارش داد پس از «گلوله باران شدید» مکان‌هایی در جنوب خارطوم، تعداد تلفات بیشتری را به همراه داشته است، گفت: «دفترخانه‌ها پر هستند. اجساد در خیابان‌ها پر از زباله هستند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که خشونت در سودان – که در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان با سابقه کودتاهای نظامی است – “ممکن است کل منطقه و فراتر از آن را در بر بگیرد”.

گوترش گفت: «همه ما باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا سودان را از لبه پرتگاه بیرون بکشیم.

او همچنین بار دیگر خواستار آتش بس شده بود.

به گفته یک دیپلمات، بریتانیا درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سودان را کرده است که انتظار می رود روز سه شنبه برگزار شود.

یک کاروان سازمان ملل با 700 نفر یک سفر جاده ای سخت 850 کیلومتری (530 مایلی) را از پایتخت به بندر سودان در ساحل دریای سرخ انجام داد، جایی که آنها تیراندازی و انفجار را پشت سر گذاشتند.

فولکر پرتس، رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد گفت که کاروان به سلامت وارد شد.

او گفت: «سی و پنج ساعت در یک کاروان نه چندان راحت مطمئناً بهتر از سه ساعت بمباران و نشستن زیر گلوله‌ها است».

در بیانیه سازمان ملل به طور جداگانه آمده است که او و سایر کارکنان کلیدی “در سودان خواهند ماند و به کار برای حل بحران فعلی ادامه خواهند داد”.

– “ویرانی ناگفتنی” –

با از کار افتادن فرودگاه خارطوم پس از نبردهایی که هواپیماهای سوخته شده را روی آسفالت رها کردند، بسیاری از خارجی ها از فرودگاه های کوچکتر به کشورهایی از جمله جیبوتی و اردن منتقل شدند.

نیروهای ویژه ایالات متحده روز یکشنبه با هلیکوپترهای شینوک برای نجات دیپلمات ها و وابستگان آنها وارد عمل شدند، در حالی که بریتانیا نیز مأموریت نجات مشابهی را آغاز کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که بیش از 1000 شهروند اتحادیه اروپا طی یک “آخر هفته طولانی و شدید” که شامل ماموریت های حمل و نقل هوایی توسط فرانسه، آلمان و دیگران بود، از این کشور خارج شدند.

چین روز دوشنبه اعلام کرد که اولین گروه از شهروندان را “به سلامت تخلیه” کرده است و “از هر وسیله ای برای محافظت از جان، اموال و امنیت 1500 به علاوه هموطن چینی در سودان استفاده خواهد کرد.”

آندره استیانسن سفیر نروژ پس از تخلیه در توییتر خود نوشت: پایتخت، شهری پنج میلیونی، «بیش از یک هفته ویرانی غیرقابل توصیف را متحمل شده است».

گروه بین المللی بحران متشکل از تحلیلگران هشدار داد که این جنگ تهدید می کند که “کشور را به سرعت وارد یک جنگ تمام عیار می کند که گروه های مسلح بی شماری را درگیر می کند”.

یک تبعه لبنانی، به محض ورود با اتوبوس به پورت سودان، به AFPTV گفت که تنها با این تی شرت و این پیژامه، تمام آنچه که من بعد از 17 سال با خود دارم، ترک کرده است.

سودانی‌هایی که توانایی مالی دارند نیز با اتوبوس‌های شلوغ از خارطوم در صحرای بیش از 900 کیلومتری از شمال به مصر فرار می‌کنند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که در میان 800,000 پناهجوی سودان جنوبی که قبلاً از جنگ داخلی در کشور خود گریخته بودند، برخی از آنها با عبور از مرز زنان و کودکان تصمیم به بازگشت دارند.

– “اضطراب و خستگی” –

در پایتخت، نبردهای خیابانی باعث شده است که آسمان اغلب توسط دود ساختمان‌های گلوله‌خورده و مغازه‌های آتش‌گرفته سیاه شده باشد.

تگرید عبدین، یک معمار ساکن، گفت: «یک موشک در محله ما رخ داد… انگار هیچ کجا امن نیست.

کارشناسان مدت‌هاست که بین نیروهای RSF و گروه مزدور روسی واگنر ارتباط برقرار کرده‌اند. بلینکن اوایل روز دوشنبه «نگرانی عمیق» خود را از اینکه واگنر خطر تشدید جنگ در سودان را ابراز کرد.

ارتش بشیر را در آوریل 2019 پس از اعتراضات گسترده شهروندان که امیدها را برای گذار به دموکراسی افزایش داد، سرنگون کرد.

این دو ژنرال در یک کودتای سال 2021 قدرت را به دست گرفتند، اما بعداً با هم اختلاف پیدا کردند، اخیراً بر سر ادغام برنامه ریزی شده RSF در ارتش عادی.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)