آمریکا در مورد توقف مذاکرات هسته ای

به نظر نمی رسد ایران جدی باشد: آمریکا درباره مذاکرات هسته ای متوقف شده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قبلاً گفته بود که «برای تغییر مسیر ایران برای تغییر مسیر دیر نشده است».

واشنگتن:

ایالات متحده روز جمعه به ایران حمله کرد و گفت مذاکرات هسته ای بین جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی به بن بست خورده است زیرا تهران «به نظر نمی رسد جدی» برای بازگشت به میز مذاکره باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هشدار داد که واشنگتن به دشمن خود اجازه نمی دهد مذاکرات را در حالی که به پیشبرد جاه طلبی های هسته ای خود ادامه می دهد، طولانی کند و در صورت شکست دیپلماسی، «گزینه های دیگر» را دنبال خواهد کرد.

این توبیخ در حالی مطرح شد که دیپلمات‌ها هفتمین دور مذاکرات بین‌المللی را با هدف احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران متوقف کردند و شرکت‌کنندگان آمریکایی و اروپایی پس از پنج روز مذاکره ابراز نگرانی کردند.

بلینکن در یک کنفرانس مجازی گفت: «آنچه در دو روز گذشته دیدیم این است که به نظر نمی‌رسد ایران در حال حاضر در انجام کارهای ضروری برای بازگشت به تعهدات جدی باشد، به همین دلیل است که ما این دور از مذاکرات را در وین به پایان رساندیم. از رهبران جهان

اما این پنجره بسیار بسیار تنگ است، زیرا آنچه قابل قبول نیست و ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد، این است که ایران تلاش کند این روند را به تعویق بیندازد و در عین حال به پیشبرد غیرقابل اجتناب در ساختن برنامه خود ادامه دهد.»

ارزیابی بلینکن توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که جن ساکی، سخنگوی وی گفت، شش دور اول “پیشرفت داشته‌اند” تکرار شد، اما “رویکرد ایران در این هفته متأسفانه تلاش برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده نیست.”

ساکی گفت که ایران این دور جدید مذاکرات را با دور جدیدی از تحریکات هسته ای آغاز کرده است که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارش شده است.

‘زمان در حال اتمام است’

او همچنین دونالد ترامپ، سلف بایدن را به دلیل خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق، سرزنش کرد که جرقه ای برای “گسترش چشمگیر و بی سابقه” برنامه هسته ای ایران شد.

بایدن گفته است که می خواهد دوباره وارد توافق شود و ایالات متحده نیز به طور غیرمستقیم در مذاکرات این هفته شرکت کرده است.

این توافق تاریخی – که ابتدا بین بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه و ایالات متحده به توافق رسید – در سال 2018 زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً اعمال کرد، شروع به فروپاشی کرد که باعث شد ایران در سال بعد از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود فراتر رود. .

دیپلمات‌های ارشد گروه «E3» از بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند: «تهران تقریباً از تمام سازش‌های دشواری که پس از ماه‌ها کار سخت ایجاد شده بود، عقب‌نشینی می‌کند».

این دیپلمات ها گفتند که هیئت ها اکنون قبل از از سرگیری مذاکرات در پایتخت اتریش در هفته آینده به خانه بازخواهند گشت تا ببینند آیا می توان شکاف ها را برطرف کرد یا خیر.

آنها افزودند که E3 “کاملاً متعهد به یک راه دیپلماتیک رو به جلو باقی می ماند”، اما تاکید کردند که “زمان در حال اتمام است.”

این مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برجام انجام می‌شود که هدف آن محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از عدم تولید سلاح اتمی در ازای کاهش تحریم‌ها برای تهران بود.

ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است.

باج خواهی هسته ای

بلینکن قبلاً در مورد چشم انداز توافق هشدار داده بود و استدلال می کرد که «برای تغییر مسیر ایران دیر نشده است».

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل از تماس با بلینکن برای درخواست «توقف فوری» مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده و ایران را به «باج‌خواهی هسته‌ای» متهم کرده بود.

مذاکرات روز دوشنبه در وین از سر گرفته شده بود، پس از آن که ایران در ژوئن پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افراطی محافظه کار، آن را متوقف کرد.

در جریان مذاکرات این هفته، ایران دو پیش‌نویس پیشنهادی درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات مرتبط با هسته‌ای ارائه کرد و آن‌ها را به عنوان شواهدی از اراده جدی ما برای دستیابی به توافق ارائه کرد.

اما دیپلمات های اروپایی گفتند بر اساس این پیشنهاد “هیچ مسیری رو به جلو” وجود ندارد.

مذاکرات ممکن است در اواسط هفته آینده از سر گرفته شود، اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر به خلیج فارس اشاره کرد که ممکن است قبل از نشست مجدد مذاکره کنندگان، وقفه طولانی تری وجود داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی با جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود “اما در همه مسیرها به کندی”.

وانگ کون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در وین، پس از پایان آخرین گفتگوها، نکته مثبت تری را بیان کرد و گفت که “همه طرف ها دوباره با شرایط بسیار اساسی تعامل کرده اند.”

او به خبرنگاران در خارج از هتل Palais Coburg که در آن مذاکرات در حال انجام است، گفت که امیدوار است توقف مذاکرات “به ایجاد انگیزه سیاسی بیشتر برای مذاکرات کمک کند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)