آلمان به دوران هسته‌ای پایان داد، 3 رآکتور برق آخر را خاموش کرد

آلمان به دوران هسته‌ای پایان داد، 3 رآکتور برق آخر را خاموش کرد

وضعیت چالش برانگیز انرژی، تماس های داخلی برای خروج را افزایش داده بود. (نمایندگی)

برلین:

آلمان سه رآکتور هسته‌ای آخر خود را روز شنبه خاموش کرد و از انرژی اتمی خارج شد، حتی در حالی که می‌خواهد خود را از سوخت‌های فسیلی دور کند و بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین را مدیریت کند.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی در حال افزایش سرمایه گذاری در انرژی اتمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود هستند، آلمان به عصر هسته ای خود پایان داد.

شرکت انرژی RWE اندکی پس از نیمه شب در بیانیه ای با تایید قطع شدن سه راکتور از شبکه برق گفت: «پایان یک دوره است».

بزرگترین اقتصاد اروپا از سال 2002 به دنبال پشت سر گذاشتن انرژی هسته ای بوده است، اما خروج تدریجی آن توسط آنگلا مرکل صدراعظم سابق در سال 2011 پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما در ژاپن تسریع شد.

تصمیم خروج در کشوری با یک جنبش قدرتمند ضد هسته‌ای، که به دلیل نگرانی‌های ماندگار از درگیری جنگ سرد و بلایای اتمی مانند چرنوبیل در اوکراین برانگیخته شده بود، محبوب بود.

استفی لمکه، وزیر محیط زیست، که این هفته پیش از نشست گروه هفت در این کشور به زیارت نیروگاه بدبخت ژاپنی رفت، گفت: «خطرات انرژی هسته‌ای در نهایت غیرقابل کنترل است».

تظاهرکنندگان ضد سلاح هسته‌ای در چندین شهر آلمان به خیابان‌ها آمدند تا تعطیلی را جشن بگیرند.

صلح سبز، در قلب جنبش ضد هسته ای، جشنی را در دروازه براندنبورگ در برلین ترتیب داد.

یورگن تریتین، نماینده سبزها گفت: «ما در حال پایان دادن به یک فناوری خطرناک، ناپایدار و پرهزینه هستیم.

در مقابل دروازه براندنبورگ، فعالان به طور نمادین یک دایناسور مدل را به قتل رساندند.

– ‘یک اشتباه’ –

خروج هسته ای آلمان که در ابتدا برای پایان سال 2022 برنامه ریزی شده بود، به دلیل کاهش عرضه گاز روسیه به تعویق افتاد.

آلمان، بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا، همچنین برخی از نیروگاه های خود را با سوخت زغال سنگ روشن کرد تا شکاف احتمالی ناشی از گاز را پوشش دهد.

وضعیت چالش برانگیز انرژی، درخواست های داخلی برای به تعویق افتادن خروج از هسته ای را افزایش داده بود.

پیتر آدریان، رئیس اتاق بازرگانی آلمان به روزنامه راینیشه پست گفت که آلمان مجبور بود “تامین انرژی را گسترش دهد و آن را بیش از این محدود نکند” با توجه به کمبودهای احتمالی و قیمت های بالا.

فردریش مرز، رهبر حزب مخالف CDU، گفت که کنار گذاشتن انرژی هسته ای نتیجه یک “سوگیری تقریبا متعصبانه” بود.

در همین حال، روزنامه محافظه‌کار FAZ با ذکر مزایایی که می‌گوید هسته‌ای طی سال‌ها برای کشور به ارمغان آورده است، تیتر روز شنبه خود را با عنوان «متشکرم، انرژی هسته‌ای» منتشر کرد.

ناظران خارجی نیز به طور مشابه از اصرار آلمان بر خروج از هسته ای و در عین حال افزایش استفاده از زغال سنگ خشمگین شده اند، به طوری که گرتا تونبرگ، فعال آب و هوا در اکتبر این اقدام را “یک اشتباه” خواند.

– ‘زودتر یا دیرتر’ –

همانطور که انتظار می رفت، راکتور ایثار 2 در جنوب شرق کشور، تاسیسات Neckarwestheim در جنوب غربی و Emsland در شمال غرب قبل از نیمه شب از شبکه برق قطع شدند.

پیش از این، Guido Knott، مدیر عامل PreussenElektra که Isar 2 را اداره می کند، گفت که خاموش کردن رآکتور “لحظه ای بسیار تکان دهنده” خواهد بود.

سه نیروگاه نهایی تنها شش درصد از انرژی آلمان را در سال گذشته تامین کردند، در حالی که در سال 1997، 30.8 درصد از تمام نیروگاه های هسته ای تامین می شد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد، پیش از برچیده شدن برنامه‌ریزی‌شده به گروه Funke گفت: «دیر یا زود» راکتورها شروع به برچیده شدن خواهند کرد و ایده تمدید را کنار گذاشت.

هابک اطمینان داد که دولت وضعیت انرژی را “تحت کنترل” دارد، با پر کردن ذخایر گاز و ایجاد زیرساخت های جدید برای واردات گاز طبیعی مایع برای پر کردن شکاف عرضه شده توسط روسیه.

در عوض، وزیر بر این تمرکز دارد که آلمان تا سال 2030 80 درصد انرژی خود را از انرژی های تجدیدپذیر تولید کند.

برای این منظور، صدراعظم اولاف شولز خواستار نصب “چهار تا پنج توربین بادی در روز” در چند سال آینده شده است – با توجه به اینکه در سال گذشته فقط 551 توربین بادی نصب شده است.

اما نرخ فعلی پیشرفت در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند برای آلمان برای دستیابی به اهداف حفاظت از آب و هوا بسیار کند باشد.

سیمون مولر از اندیشکده Agora Energiewende به خبرگزاری فرانسه گفت، علیرغم برنامه ریزی برای خروج از هسته ای، آلمان “در 10 سال گذشته به اندازه کافی در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر پیش نرفته است.”

به گفته مولر، برای ایجاد ظرفیت کافی بادی در خشکی، آلمان اکنون باید “تمام توقف ها” را کنار بگذارد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)