آزمایشگاه پیکتی می گوید که ثروت میلیاردرها در طول همه گیری افزایش یافت

آزمایشگاه پیکتی می گوید که ثروت میلیاردرها در طول همه گیری افزایش یافت

شکاف های ثروت در ردپای کربن بزرگتر منعکس می شود.

به گفته گروهی که توسط توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی تأسیس شده است، سهم میلیاردرها از ثروت جهانی در طول بحران کووید-19 به رکوردی رسیده است.

آزمایشگاه نابرابری جهانی مستقر در پاریس در گزارشی روز سه شنبه اعلام کرد حدود 2750 میلیاردر 3.5 درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند. این گروه گفت که این نسبت از 1٪ در سال 1995 افزایش یافته است، با سریع ترین دستاوردها از زمان شیوع بیماری همه گیر. فقیرترین نیمی از جمعیت کره زمین حدود 2 درصد از ثروت آن را در اختیار دارند.

یافته‌های این مطالعه به بحث در مورد بدتر شدن نابرابری در طول یک بحران بهداشت عمومی می‌افزاید که به اقتصادهای در حال توسعه – که کمبود واکسن و همچنین منابع مالی برای مهار ضربه دارند – حتی بیشتر از اقتصادهای پیشرفته آسیب می‌زند. در جهان ثروتمند نیز، بازارهای مالی و املاک و مستغلات از اعماق رکود سال گذشته افزایش یافته و شکاف های داخلی را افزایش داده است.

31391kc8

به گفته لوکاس چانسل، یکی از نویسندگان گزارش، این روندهای همه گیر پس از دهه ها سیاستی که اغلب برای افراد در رأس آن ها طراحی شده بود، با این انتظار که “پایین می آید” و همه افراد دیگر نیز در نهایت سود می برند، به وجود می آیند.

چانسل، یکی از مدیران آزمایشگاه نابرابری جهانی، در مصاحبه ای گفت: «واقعاً این قطبی شدن در بالای جهانی وجود دارد که پیش از همه گیری بسیار نابرابر بود. او گفت که میلیاردرها 3.6 تریلیون یورو (4.1 تریلیون دلار) ثروت در طول بحرانی که بانک جهانی تخمین می زند حدود 100 میلیون نفر در فقر شدید فرو رفته اند، جمع آوری کردند.

«طبقه متوسط ​​گمشده»

در اکثر نقاط جهان، 10 درصد ثروتمندترین افراد، تقریباً 60 تا 80 درصد ثروت را در اختیار دارند. اما این گزارش بر برخی تمایزات منطقه ای واضح تاکید می کند.

به طور کلی، کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمندتر رسیده اند – اما در بین کشورهای در حال توسعه، نابرابری افزایش یافته است. بر اساس گزارش آزمایشگاه، نابرابری‌های یک کشور در حال حاضر بیش از دو سوم نابرابری جهانی را تشکیل می‌دهند که در مقایسه با سال 2000 تقریباً نصف شده است.

در این گزارش آمده است که آمریکای لاتین و خاورمیانه نابرابرترین مناطق جهان هستند و بیش از 75 درصد از ثروت در دست 10 درصد برتر جهان است. روسیه و کشورهای جنوب صحرای آفریقا از این قاعده عقب نیستند.

چانسل گفت، دیگر اقتصادهای نوظهور مانند هند هنوز از «طبقه متوسط ​​گمشده» رنج می برند. «نابرابری های استعماری جای خود را به نابرابری بازار داده است».

کامیرق

شکاف های ثروت در ردپای کربن بزرگتر نیز منعکس می شود. برای مثال، در آمریکای شمالی، 10 درصد بالا به طور متوسط ​​73 تن سرانه هر سال تولید می کنند، در حالی که این میزان برای نیمه فقیر کمتر از 10 تن است.

بر اساس این گزارش، اروپا با درآمد و ثروت، عادلانه ترین منطقه است. 19 درصد از کل درآمدی که نصف فقیر اروپایی‌ها به دست می‌آورند، بیشتر از سهم آن گروه در هر جای دیگر است. سیاست های همه گیر مانند حمایت از درآمد برای کارگرانی که از شغل خود بیرون می شوند احتمالاً به جلوگیری از افزایش بیشتر این شکاف کمک کرده است.

چانسل گفت: «بحران کووید نابرابری بین افراد بسیار ثروتمند و بقیه جمعیت را تشدید کرده است. با این حال در کشورهای ثروتمند، مداخله دولت از افزایش گسترده فقر جلوگیری کرد.»

گزارش جهانی نابرابری 2022 بر اساس کار بیش از 100 محقق در سراسر جهان به رهبری اقتصاددانان دانشکده اقتصاد پاریس و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است. اولین نسخه این مطالعه در سال 2018 منتشر شد.

– با کمک جیووانی سالزانو.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)