آزادی مطبوعات در سراسر جهان رو به کاهش است – گزارش – RT World News

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که آزادی رسانه ها در یک “وضعیت بسیار جدی” در تعداد بی سابقه ای از کشورها قرار دارد

بر اساس شاخص جهانی آزادی مطبوعات امسال، روزنامه نگاران در کشورهای بیشتری نسبت به گذشته با تهدید و خصومت روبرو هستند. با این حال، این گزارش دولت های غیر غربی را به دلیل سرکوب آزادی مطبوعات و در عین حال نادیده گرفتن نقض در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی محکوم می کند.

شاخص جهانی آزادی مطبوعات که هر ساله توسط گزارشگران بدون مرز منتشر می شود، تهدیدهای حقوقی و فیزیکی روزنامه نگاران را برای رتبه بندی سطح آزادی مطبوعات در 180 کشور تجزیه و تحلیل می کند.

شاخص امسال وضعیت 31 کشور را به این صورت توصیف می کند “بسیار جدی،” از 28 سال گذشته. تنها در هشت کشور وضعیت به این صورت توصیف شده است “خوب” عددی نسبت به سال گذشته بدون تغییر

نروژ برای هفتمین سال متوالی رتبه اول را در شاخص 2023 کسب کرد و پس از آن ایرلند در رتبه دوم و دانمارک در رتبه سوم قرار گرفتند. نه کشور از ده کشور اول کشورهای اتحادیه اروپا هستند، در حالی که تعدادی از قتل های برجسته و تعطیلی مداوم رسانه های خبری محلی، ایالات متحده را از رتبه 42 به 45 کاهش داد. کانادا جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داد، در حالی که بریتانیا در جایگاه بیست و ششم قرار گرفت.


همکاری اوکراین با FBI برای سانسور رسانه های اجتماعی - رسمی

قدرت های بزرگ غیر غربی – روسیه، چین و هند – همگی در زیر 160 قرار گرفتند، همانطور که ایران، عربستان سعودی، و بسیاری از خاورمیانه و آسیا. با این حال، در حالی که گزارشگران بدون مرز روسیه را به دلیل سانسور اخبار مربوط به ارتش این کشور و محدود کردن رسانه های خارجی در جایگاه 164 قرار داد، اوکراین را از رتبه 106 در سال گذشته به 79 در سال جاری ارتقا داد – بالاتر از یونان و صربستان و پنج رتبه پس از مجارستان.

این شاخص اوکراین را به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر گسترش سیستم تبلیغاتی کرملین، و هیچ اشاره ای به ممنوعیت کامل رسانه های مخالف کی یف که سال گذشته توسط فدراسیون اروپایی روزنامه نگاران محکوم شد، نمی کند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که شبکه‌های خبری روسیه را در سال 2021 ممنوع کرد، در ماه دسامبر قانونی را وضع کرد که به دولت او این اختیار را می‌دهد که همه رسانه‌های پخش، چاپی یا آنلاین در اوکراین را جریمه، سانسور یا مسدود کند.

ممنوعیت صریح اتحادیه اروپا برای رسانه های روسی مانند RT و Sputnik نیز در گزارش این سازمان حذف شده است. محدودیت‌های بیشتر برای رسانه‌های روسی در کشورهای اروپایی نیز حذف شده است. به عنوان مثال، استونی در لیست هشتم قرار گرفت و تنها به دلیل آنلاین بودن مورد انتقاد قرار گرفت “قلدری سایبری خبرنگاران” و نه برای مسدود کردن دسترسی به 53 وب سایت که توسط اقلیت قابل توجه روس این کشور برای تماشای کانال های تلویزیونی ممنوعه روسیه استفاده می شود.