آخرین بازمانده دادستان نورنبرگ در سن 103 سالگی درگذشت

بنجامین فرنس 27 ساله بود که به عنوان دادستان در نورنبرگ خدمت می کرد. (نمایندگی)

به گزارش ان بی سی نیوز به نقل از پسرش، بنجامین فرنس، آخرین بازمانده دادستان دادگاه نورنبرگ در آلمان که جنایتکاران جنگی نازی را پس از جنگ جهانی دوم به پای میز محاکمه آورد و یکی از حواریون قدیمی حقوق کیفری بین المللی بود، روز جمعه در سن 103 سالگی درگذشت.

فرنس، یک وکیل تحصیل کرده در هاروارد، محکومیت افسران آلمانی متعددی را که در طول جنگ جوخه های مرگ سرگردان را رهبری می کردند، تضمین کرد. شرایط مرگ او بلافاصله فاش نشد. نیویورک تایمز گزارش داد که فرنس در یک مرکز زندگی کمکی در بوینتون بیچ، فلوریدا درگذشت.

او تنها 27 سال داشت که در سال 1947 در نورنبرگ به عنوان دادستان مشغول به کار شد، جایی که متهمان نازی از جمله هرمان گورینگ با یک سری محاکمه برای جنایات علیه بشریت از جمله نسل‌کشی معروف به هولوکاست که در آن شش میلیون یهودی و میلیون‌ها نفر دیگر در آن حضور داشتند، مواجه شدند. به طور سیستماتیک کشته شدند.

فرنکز سپس برای دهه‌ها از ایجاد یک دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت کرد، هدفی که با تأسیس یک دادگاه بین‌المللی در لاهه هلند محقق شد. فرنکز همچنین اهداکننده مهمی به موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده بود که در واشنگتن تأسیس شد.

“امروز جهان یک رهبر را در جستجوی عدالت برای قربانیان نسل‌کشی و جنایات مرتبط از دست داد. ما در سوگ مرگ بن فرنس – آخرین دادستان جنایات جنگی نورنبرگ. در سن 27 سالگی، بدون هیچ تجربه محاکمه‌ای قبلی، احکام مجرمیتی را علیه او صادر کرد. 22 نازی»، موزه هولوکاست ایالات متحده در پستی در توییتر نوشت.

در نورنبرگ، فرنکز در محاکمه 22 افسری که جوخه های قتل شبه نظامی سیار موسوم به Einsatzgruppen را که بخشی از اس اس بدنام نازی بودند، رهبری می کردند، به دادستان ارشد ایالات متحده رسید. این جوخه ها در طول جنگ در اروپای تحت اشغال آلمان، کشتارهای دسته جمعی را با هدف قرار دادن یهودیان، کولی ها و دیگران – عمدتاً غیرنظامیان – انجام دادند و مسئول بیش از یک میلیون کشته شدند.

فرنس در بیانیه افتتاحیه خود در محاکمه گفت: با اندوه و امیدواری ما اینجا کشتار عمدی بیش از یک میلیون مرد، زن و کودک بی گناه و بی دفاع را فاش می کنیم.

“این تحقق غم انگیز یک برنامه نابردباری و استکبار بود. انتقام هدف ما نیست و ما صرفاً به دنبال یک قصاص عادلانه نیستیم. ما از این دادگاه می‌خواهیم تا با یک اقدام کیفری بین‌المللی حق انسان را برای زندگی در صلح و کرامت بدون توجه به شرایط او تأیید کند. نژاد یا عقیده. موردی که ما ارائه می کنیم، درخواست انسانیت در برابر قانون است.”

فرنس به دادگاه گفت که افسران متهم به طور روشمند برنامه های بلندمدتی را برای از بین بردن گروه های قومی، ملی، سیاسی و مذهبی “محکوم شده در ذهن نازی ها” اجرا کردند.

فرنس گفت: «نسل‌کشی – نابود کردن تمام دسته‌های انسان‌ها – مهمترین ابزار دکترین نازی بود.

همه متهمان مجرم شناخته شدند و 13 نفر به اعدام محکوم شدند. این اولین مورد شغلی فرنس بود.

فرنس که در 11 مارس 1920 در ترانسیلوانیا، رومانی به دنیا آمد، 10 ماهه بود که خانواده اش به ایالات متحده نقل مکان کردند، جایی که او در «آشپزخانه جهنمی» نیویورک سیتی فقیر بزرگ شد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق هاروارد در سال 1943، او به ارتش ایالات متحده پیوست و قبل از پیوستن به بخش جدید جنایات جنگی ارتش ایالات متحده، در اروپا جنگید.

او اسناد و مدارک سوابقی را در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها مانند بوخنوالد پس از آزادسازی آن‌ها توسط نیروهای متحد به دست آورد، صحنه‌های بدبختی انسانی از جمله انبوهی از اجساد لاغر و کوره‌هایی را که در آن تعداد بی‌شمار اجساد سوزانده شده بود، بررسی کرد.

پس از پایان جنگ در سال 1945، فرنس برای پیوستن به دادستانی ایالات متحده در محاکمه جنایات جنگی در نورنبرگ استخدام شد، شهری که رهبری نازی ها قبل از جنگ در آن گردهمایی های تبلیغاتی مفصلی برگزار کرده بودند و زیر نظر ژنرال تلفورد تیلور خدمت می کرد. محاکمه ها در آن زمان بحث برانگیز بودند، اما در نهایت به عنوان نقطه عطفی در مسیر استقرار قوانین بین المللی و پاسخگویی جنایتکاران جنگی در محاکمات بی طرف ستایش کردند.

فرنس در سال 2018 در مصاحبه ای با انجمن وکلای آمریکا گفت: «مهمترین چیزی که در مورد آن بود این بود که به ما دید و بینشی از ذهنیت قاتلان دسته جمعی به من داد.

آنها بیش از یک میلیون نفر، از جمله صدها هزار کودک را با خونسردی به قتل رسانده بودند، و من می خواستم بفهمم چگونه است که افراد تحصیل کرده – بسیاری از آنها دکترا یا ژنرال ارتش آلمان بودند – نه تنها می توانند تحمل کنند، بلکه رهبری و مرتکب چنین جنایات وحشتناکی شوند».

پس از محاکمه های نورنبرگ، فرنس برای جبران غرامت برای قربانیان و بازماندگان هولوکاست تلاش کرد. فرنس بعداً از ایجاد یک دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت کرد. در سال 1998، 120 کشور در رم اساسنامه ای را برای تأسیس دادگاه کیفری بین المللی تصویب کردند که در سال 2002 لازم الاجرا شد.

او در سن 91 سالگی با ارائه بیانیه پایانی در محاکمه جنگ سالار متهم کنگو، توماس لوبانگا دییلو، که به جنایات جنگی محکوم شده بود، در اولین پرونده در دادگاه شرکت کرد.

در طول سال‌ها، فرنس از اقدامات کشورش از جمله در طول جنگ ویتنام انتقاد داشت. در ژانویه 2020، او در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت که قتل یک رهبر ارشد نظامی ایران در حمله هواپیمای بدون سرنشین توسط آمریکا را «اقدامی غیراخلاقی» و «نقض آشکار قوانین ملی و بین‌المللی» خواند.

او در سال 2018 به کانون وکلای دادگستری گفت: «دلیل اینکه من بیشتر عمرم را وقف جلوگیری از جنگ کرده‌ام، آگاهی من از این است که جنگ بعدی، جنگ آخر را شبیه بازی کودکانه خواهد کرد.» «… «قانون، نه جنگ. شعار و امید من است.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)