آجیت دوال مشاور امنیت ملی با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد

آجیت دوال مشاور امنیت ملی با رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد

آژانس امنیت ملی روز دوشنبه در یک سفر یک روزه به ایران بود.

دهلی نو:

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با آجیت دوال، مشاور امنیت ملی در تهران، خواستار ارتقای روابط ایران و هند به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به «سطح جدیدی» شد.

آقای رئیسی همچنین در جلسه روز دوشنبه به آقای دوال گفت که گروه‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای (SCO) و برجام می‌توانند با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک جهانی «بسیار مؤثر» باشند. دفتر رئیس جمهور

آژانس امنیت ملی روز دوشنبه در یک سفر یک روزه به ایران بود. آقای دوال علاوه بر تماس با آقای رئیسی، به طور جداگانه با همتای ایرانی خود علی شمخانی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت وگو کرد.

در این دیدار آقایان دوال و امیرعبداللهیان در مورد توسعه بندر چابهار، راه های مقابله با تروریسم، مسائل بانکداری دوجانبه و وضعیت افغانستان تبادل نظر کردند.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه ایران خواستار تقویت روابط تجاری شد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران شتاب جدیدی در روابط ایجاد کند.

در این بیانیه آمده است که آقای دوال در مورد تحولات جهانی صحبت کرده و به طیف وسیعی از زمینه‌هایی که تهران و دهلی نو می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند، اشاره کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «دووال سپس بر ضرورت ایجاد نقشه راه همکاری بین دو کشور در چارچوب یک مشارکت بلندمدت تأکید کرد».

وزارت امور خارجه گفت: همکاری در پروژه بندر چابهار در مذاکرات مطرح شد و دوال بر اهمیت آن از جمله برای منطقه آسیای مرکزی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان و دوال در این دیدار همچنین درباره کار مشترک ایران و هند در چابهار، مسائل بانکی دوجانبه، مذاکرات رفع تحریم‌ها و مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات افغانستان تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور در دیدار با دوال به دیدار خود با نارندرا مودی نخست وزیر در شهر سمرقند ازبکستان در سپتامبر گذشته اشاره کرد و گفت که دو طرف خواستار گسترش روابط در زمینه های اقتصادی و تجاری هستند.

رئیسی خاطرنشان کرد که ایران و هند می‌توانند همکاری‌های خود را به سطح جدیدی توسعه دهند تا «بر تحولات ناشی از استقرار نظم نوین جهانی تأثیر بگذارند».

رئیس جمهور ایران ضمن اشاره به تحولات مختلف جهانی گفت: سازمان همکاری شانگهای و برجام (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می توانند بسترهای بسیار موثری برای مقابله با بسیاری از مسائل باشند.

سفر آقای دوال به ایران در آستانه نشست وزیران خارجه وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در گوا در هفته جاری انجام می شود.

هند رئیس فعلی سازمان همکاری شانگهای است و قرار است ایران در اجلاس سالانه این سازمان در اواخر سال جاری به عضویت دائمی این گروه درآید.

اجرای پروژه بندر چابهار در ایران نیز یکی از محورهای اصلی در روابط دوجانبه دهلی نو و تهران است.

ایرج الهی سفیر ایران اخیراً نسبت به اجرای سریعتر پروژه بندر چابهار و همچنین استفاده هند از این تسهیلات برای ارسال محموله‌های مختلف اکیداً اعلام کرده و گفته است که این هاب کلیدی ترانزیتی به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی همچنین گفت: باید فراتر از چشم اندازهای اقتصادی به پروژه چابهار نگاه کرد.

بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، توسط هند، ایران و افغانستان برای تقویت ارتباطات و تجارت توسعه می یابد.

ایران به دنبال ازسرگیری واردات نفت خام هند از ایران است.

هند خرید نفت خام از ایران را پس از عدم ادامه معافیت های آمریکا از تحریم ها به هند و چندین کشور دیگر متوقف کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)